Personal Chemistry till börsen

Report this content

Personal Chemistry till börsen * Styrelsen i Personal Chemistry har beslutat att genomföra en ägarspridning genom en nyemission om högst 4.326.000 aktier exklusive eventuell övertilldelning vilket gör att bolaget tillförs cirka SEK 454 miljoner före emissionskostnader. I samband härmed har Personal Chemistry ansökt om notering på OM Stockholmsbörsens O-lista. * Emissionslikviden avses främst användas för en fortsatt utveckling av verksamheten, det vill säga vidareutveckling och kommersialisering av bolagets nuvarande produkter samt forskning och utveckling avseende framtida produkter och tjänster. * Anmälningsperiod 8-16 juni 2000. * Försäljningspriset beräknas fastställas inom intervallet: 75-105 SEK per aktie. Personal Chemistry och dess verksamhet Personal Chemistry, med säte i Uppsala, framställer och marknadsför produkter för läkemedels- och bioteknikindustrierna. Bolaget utvecklar teknologier som underlättar framtagandet av nya läkemedelssubstanser. Arbetsmetoderna inom läkemedelskemin har som en konsekvens av modern genforskning blivit en flaskhals och måste förändras radikalt för att leva upp till marknadens förväntningar. Personal Chemistrys unika teknologi, Coherent Synthesis, utnyttjar mikrovågor för att underlätta framställning av nya substanser. Teknologin påskyndar kemiska reaktioner upp till 1000 gånger och möjliggör utveckling av helt nya läkemedelssubstanser. I april lanserades Coherent Synthesis - systemet på en konferens i Cambridge, Storbritannien. Marknadsläge Personal Chemistry har nyligen påbörjat sin försäljning och kunderna omfattar idag Boehringer Ingelheim, DuPont, Melacure och Pharmacia Corporation. Bolaget för f n diskussioner med cirka 50 forskningsgrupper avseende investeringar i den nya tekniken. Detta inkluderar forskningsgrupper från de flesta av de 20 ledande läkemedels-företagen. Aktieägare 1998 investerade det svenska riskkapitalföretaget HealthCap, en ledande riskkapitalfond inom `life science´ i Sverige, SEK 15 miljoner i Personal Chemistry. I juni 1999 tillsköts ytterligare SEK 100 miljoner från HealthCap, 3i Group i London, ett av Europas ledande riskkapitalbolag, Bankinvest Köpenhamn och SEB Företagsinvest. Personal Chemistrys huvudägare HealthCap äger före den föreliggande nyemissionen cirka 26 procent av kapitalet, grundaren Sören Nygren cirka 20 procent och 3i Group cirka 18 procent. Prospekt Erbjudandet presenteras närmare i prospekt och anmälningssedel som kan beställas från Nordbanken, telefon 0771-23 73 00 eller från bolaget. Från och med den 10 juni finns prospekt och anmälningssedel tillgängliga på www.nb.se. Rådgivare till Personal Chemistry i samband med erbjudandet är UBS Warburg och Fleming Aros. För frågor hänvisas till Hans Johansson, verkställande direktör, på telefon 018-65 85 00 eller 070- 638 85 15 Personal Chemistry i Uppsala AB (publ), Hamnesplanaden 5, 753 19 Uppsala telefon 018-65 85 00, telefax 018-15 44 10, org. nr. 556487-4922 Personal Chemistry sysselsätter ett sextiotal personer. I oktober 1999 etablerades Personal Chemistry Inc i Boston för försäljning och support på den nordamerikanska marknaden. Se även www.personalchemistry.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/06/07/20000607BIT00350/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/06/07/20000607BIT00350/bit0002.pdf