Ny jobbsajt ger kvinnor nya möjligheter på svenska arbetsmarknaden

Report this content

Lika lön oavsett kön, fler kvinnor i ledande positioner, nytt renodlat feministiskt riksdagsparti - den senaste tidens intensifierade jämlikhetsdebatt gör att det pratas jämställdhetsfrågor som aldrig förr i Sverige. Färre är de som gör något verkligt konkret. Men det finns undantag. Nya jobb- och rekryteringssajten Personalguiden.se har en stark jämlikhetsprofil med bl a funktioner som är helt unika ur jämställdhetsperspektiv. ”Det stämmer, på Personalguiden.se kan alla arbetssökande välja att vara 100 % anonyma. På så sätt kan man styra fokus till vilken kompetens man faktiskt har och inte på ålder, etnisk bakgrund eller kön. Det är vi faktiskt ensamma om”, säger Personalguidens unge grundare och VD Christian Nygren. Personalguidens fokusering på yrkeskunnande och färdigheter istället för könstillhörighet välkomnas ute i landet: ”Det finns ett stort behov av verktyg som gör att kvinnor kan söka jobb på lika villkor som män. Därför ser jag mycket positivt på initiativ som Personalguidens”, säger Margareta Berggren, jämställdhetsdirektör på Länsstyrelsen i Västerbotten. Personalguidens VD Christian Nygren bekräftar det breda stödet: ”Vi har mött samma positiva reaktioner från såväl andra myndigheter som företag och fack- och arbetsgivarorganisationer. Och samarbeten med flera av dem är på gång”, säger Christian. Tidigare pressmeddelande: Ny jobbsajt som är lika enkel som Blocket Ny jobbsajt ger 900 uppsägningshotade Berga-anställda nytt hopp SIF tecknar avtal med nya jobbsajten Personalguiden.se