Ny jobbsajt som är lika enkel som Blocket

Report this content

”Varför kan man inte söka personal på nätet lika enkelt som man finner en partner, soffa, hus eller bil?” Den frågan var upphovet till nya rikstäckande jobb- och rekryteringssajten Personalguiden.se. Företagets unge initiativtagare och VD Christian Nygren har redan fått brett och massivt stöd. Under den nyss avslutade, landsomfattade lanseringturnén har flera stora företag, student-, fack- och arbetsgivarorganisationer och myndigheter varit minst sagt positiva.

”Jag är överväldigad av reaktionerna och mottagandet. Folk är uppriktigt sagt förvånade över enkelheten, smidigheten och snabbheten som genomsyrar Personalguiden.se. Och samarbeten med flera företag och organisationer är på gång”, säger Christian. Idén fick Christian när han blev uppsagd från sitt dåvarande jobb och snabbt ville ha ett nytt. ”Jag upptäckte att det var oerhört svårt för företagen att hitta just mig bland alla andra CV-ansökningar. Jag kunde knappt hitta mig själv på de jobbsajter som jag efter många om och men lyckats registrerat mitt CV på. Hur skulle då arbetsgivaren kunna hitta mig? Varför kan man inte marknadsföra sig som arbetssökande i annonsform och underlätta för arbetsgivare att hitta ny personal utan kostnad?” Christian hymlar inte med vilka förebilder han har haft för Personalguiden.se: ”Söka personal är lika enkelt som att hitta en partner på en datingsajt. Registrera, söka, hitta, kontakta och betala är lika smidigt som på Blocket. Självklart är det lika enkelt för en arbetsgivare att t.ex. platsannonsera”, avlutar Christian. Kommande pressmeddelanden: • Personalguiden.se ger 900 varslade Berga Garnison-anställda nytt hopp. • Personalguiden.se ger kvinnor och invandrare nya möjligheter. • SIF, Företagarna och Personalguiden.se inleder samarbete.