Nya jobbsajten Personalguiden.se ger 900 uppsägningshotade Berga-anställda nytt hopp

Report this content

Hösten och vintern har varit mörk för uppemot 900 uppsägningshotade vid marinbaserna Berga och Muskö. Men på en jobbmässa i mars tändes ett nytt ljus. Av alla de omkring 40 företag som presenterade sig drog den nya, Blocket-inspirerade jobbsajten Personalguiden.se till sig speciellt intresse.

"Vi slogs direkt av Personalguidens rakhet och enkelhet. Det finns inga mellanhänder vilket underlättar både för jobbsökande och företag", säger Åke Widing, löjtnant och arbetstagarrepresentant i den omställningsgrupp som hjälper de uppsägningshotade att hitta nya vägar in på arbetsmarknaden. "En fördel med Personalguiden är också att man som jobbsökande kan välja att enbart lyfta fram sin kompetens. Den möjligheten är viktig inte minst för kvinnor och arbetssökanden med invandrarbakgrund", säger mekaniker Anders Andersson som även han ingår i omställningsgruppen. Personalguidens initiativtagare och VD Christian Nygren är glad över det positiva mottagandet, men inte förvånad: "Vi har mött samma positiva reaktioner från såväl företag som fack- och arbetsgivarorganisationer och myndigheter. Och samarbeten med flera företag och organisationer är på gång", säger Christian. Tidigare pressmeddelande: Ny jobbsajt som är lika enkel som Blocket Kommande pressmeddelanden: Nytänkande jobbsajten Personalguiden ger kvinnor och invandrare nya möjligheter SIF, Företagarna och Personalguiden inleder samarbete Personalguiden Sverige AB - Trädgårdsgatan 19 o 931 32 Skellefteå - www.personalguiden.se