Ekonomi får inte avgöra tillgång till hjälpmedel

Att leva med en funktionsnedsättning innebär ofta merkostnader. Nu kan dessa kostnader ytterligare späs på om du råkar bo i fel del av landet. Till exempel i Region Örebro som nu inför abonnemangsavgift på hjälpmedel. Personskadeförbundet RTP är oroade över utvecklingen och befarar att trenden sprider sig till andra delar av landet.

Modellen finns redan i några kommuner i Skåne och det är inte ovanligt att regioner och kommuner tar ut en avgift för utprovning, förskrivning och service för hjälpmedel.

Det är en oroande utveckling där kostnader skjuts över på individen istället för att samhället tar sitt ansvar.

Individuellt utprovade och funktionella hjälpmedel borde vara en rättighet eftersom det är en av förutsättningarna för att personer med funktionsnedsättning ska leva ett så självständigt liv som möjligt, kunna bestämma över sin vardag och delta i samhället på lika villkor.

- Det saknas ett helhetsansvar för hjälpmedel i Sverige. Vi anser att alla som på grund av en funktionsnedsättning ska ha rätt att få tillgång till individuellt utprovade hjälpmedel utan kostnad. Det ska inte vara den egna ekonomin eller bostadsort som begränsar vilket hjälpmedel som erhålls. Nu går det åt motsatt håll, säger Marina Carlsson, ordförande i Personskadeförbundet RTP.

Personskadeförbundet RTP vill att det ska finnas ett nationellt regelverk gällande hjälpmedel med fokus på definition av hjälpmedel, en jämlik tillgång till hjälpmedel och en sammanhållen hjälpmedelsverksamhet. Detta ska regleras i en särskild hjälpmedelslagstiftning.

Fri rörlighet och delaktighet i samhället är två av grundstenarna i FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning och frågan om hjälpmedel är därför ett samhällsansvar. Hjälpmedel kan förskrivas av landstinget, regionen eller kommunen, beroende på vad de ska användas till. Tyvärr bedöms behoven olika beroende på var i landet man bor.

- Hjälpmedel ska finansieras av samhället för att inte ge en merkostnad för individen. Att inte ha råd med ett livsnödvändigt hjälpmedel ger inlåsningseffekter som både får fysiska och mentala konsekvenser. Nu borde regeringen ta ansvar för den alltmer ojämlika hjälpmedelsförsörjningen, säger Marina Carlsson.

Kontakt:
Marina Carlsson, förbundsordförande, marina.carlsson@rtp.se, Tel: 08-629 27 92
Helena Tiderman, kommunikatör, helena.tiderman@rtp.se, Tel: 08-629 27 98

Adress: Landsvägen 50A, Box 1386, 172 27 Sundbyberg, tel: 08-629 27 80, e-post: info@rtp.se, webb: www.rtp.se