Förändra sjukförsäkringen nu

I dag lämnar Personskadeförbundet RTP förslag på nödvändiga förändringar av sjukförsäkringen till socialförsäkringsminister Ulf Kristersson.

Regeringen har tillsatt Socialförsäkringsutredningen att utreda hur den framtida socialförsäkringen ska se ut. Utredningen ska vara klar med sitt arbete 2013. Vi kan inte vänta till 2013, sjukförsäkringen måste ändras nu!

Över 4 000 personer instämmer i en namninsamling som gjorts av Personskadeförbundet RTP. Namnlistorna och förslag till förändringar lämnas i dag till socialförsäkringsminister Ulf Kristersson.

Personskadeförbundet RTP har sedan de nya reglerna infördes följt hur förändringarna påverkat personer med trafik- och olycksfallsskador. I resultatet från tre enkätundersökningar, har vi rapporterat om hur medlemmarna upplevt förändringarna. Resultatet är nedslående. Vi konstaterar att många upplever stor ekonomisk oro inför framtiden, att många redan i dag har små ekonomiska marginaler. Vi kan också konstatera bristande tillgång till vård och rehabilitering, som krävs för att kunna återgå i arbete.

-          Dagens sjukförsäkringssystem är kontraproduktivt för våra medlemmar – människor upplever att de förlorar kontrollen över sitt liv på grund av den maktlöshet de känner och många upplever dåligt bemötande från Försäkringskassan. Detta missgynnar inte bara berörda personer utan även samhället i stort, säger Pelle Kölhed, förbundsordförande.

Vi anser, att beslut måste grundas på individuella medicinska bedömningar – inte på absoluta tidsgränser. Människor ska inte utförsäkras innan det finns en fungerande rehabilitering och en arbetsmarknad som är tillgänglig även för personer med nedsatt arbetsförmåga.

Personskadeförbundet RTP föreslår följande förändringar:

• Individualiserad rehabiliteringskedja
  • Personlig rehabiliteringsplan med utgångspunkt från individuella behov
  • Pengar till rehabilitering som ska följa brukaren

I den tredje rapporten från Personskadeförbundet RTP ” Individperspektiv i rehabiliteringskedjan” som publicerades den 23 september 2011 finns mer att läsa om våra förslag på förändringar av sjukförsäkringsreglerna. Rapporten finns på www.rtp.se

För frågor:
Pelle Kölhed, förbundsordförande, tel: 070-518 04 97
Helena Tiderman, informations- och pressansvarig: helena.tiderman@rtp.se, tel: 070-268 89 72

Personskadeförbundet RTP, Rehabilitering Tillgänglighet Påverkan
för personer med trafik-, olycksfalls- eller polioskador
Adress: Vintergatan 2, 172 69 Sundbyberg, tel: 08-629 27 80, e-post: info@rtp.se, webb: www.rtp.se
Organisationsnummer: 815200-4134