Helikopterturné ska minska skallskador bland unga

På måndag och tisdag den 4 - 5 maj landar hjärnforskare och neurokirurger från Karolinska Universitetssjukhuset med ambulanshelikopter för föreläsningar för sammanlagt 9 000 elever på nio olika gymnasier och grundskolor i Stockholms län. Budskapet är att ett slag kan räcka för att åstadkomma en bestående hjärnskada.

Föreläsningsturnén är ett samarbete mellan Karolinska Universitetssjukhuset, Scandinavian AirAmbulance och Personskadeförbundet RTP. En av huvudpunkterna är att även lindriga skallskador kan ge besvärliga långsiktiga men.

- Länge har man underskattat faran med hjärnskakningar, men nu börjar insikten sprida sig om att det faktiskt kan ge långvariga men i vissa fall, säger Eli Gunnarson, barnneurolog och ansvarig för den neurologiska rehabiliteringsverksamheten vid Karolinskas barndivision,  Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Det är inte alls bara inom boxning som riskerna finns, fortsätter Eli Gunnarson, utan inom alla kontaktsporter, som ishockey och fotboll, liksom inom ridning och utförsåkning. Det är glädjande att flera idrottsförbund har tagit till sig kunskapen om detta, men det är viktigt att nå alla ungdomar med budskapet att vi faktiskt bara har ett huvud och att ett slag kan räcka för att förstöra det.

- Vi måste, både barn och vuxna, förstå att vår hjärna är mycket ömtålig och den enda materia vi känner till som har förmågan att vara medveten, säger Bo-Michael Bellander, en av landets främsta traumahjärnkirurger och chef för neurointensiven NIVA vid Karolinska sjukhuset i Stockholm. Alkohol och droger är ett jätteproblem, fortsätter Bo-Michael Bellander. Det försämrar både riskbedömning och koordination. En stor del av dem som kommer in med riktigt allvarliga skallskador har varit svårt berusade när de skadat sig.

Skallskador måste alltid tas på allvar, samtidigt som det finns enkla sätt att minska riskerna att drabbas. Användning av cykelhjälm är ett exempel. Skallskador kan undvikas i 65-70 procent av fallen om hjälmen är på när man cyklar. Motsvarande gäller för skridskor eller skidor. Sedan cykelhjälmslagen infördes för barn under 15 år så har dödligheten nästan halverats.

Aktiviteten sker i samverkan med polisen och räddningstjänsten i Stockholms län. Turnén startar med att ambulanshelikoptern landar vid Huddinge Gymnasium 08.25 på måndag. Schema för turnén bifogas.

Klas Östman, presschef, tfn 070-450 77 97, e-post klas.ostman@karolinska.se
Mirjam Kontio, pressekreterare, tfn 0739-66 13 77, e-post mirjam.kontio@karolinska.se

För mer information om projektet
Peter Linhard, Personskadeförbundet RTP, telefon 0709-48 28 00, e-post: hjarnan@comhem.se