I dag startar hjälpmedelsmässan Hjultorget

På Kistamässan finns nu 110 utställare på plats, ivriga att visa upp de senaste innovationerna inom hjälpmedel, bil- och bostadsanpassning. Tanken med Hjultorget är att besökarna ska kunna prova, klämma och känna på det som hjälpmedelsmarknaden erbjuder.

Mässans syfte är att skapa direktkontakt mellan utställarna och de som ska använda produkterna. På Hjultorget kan hjälpmedelsanvändare pröva vilket hjälpmedel som passar just dem bäst. I dialog med tillverkarna kan man föra fram hur man tycker att ett visst hjälpmedel bör vara konstruerat. Mässan är även ett utmärkt tillfälle för erfarenhetsutbyte mellan olika yrkeskategorier som till exempel: sjukgymnaster, arbetsterapeuter, förskrivare, tillverkare och försäljare av hjälpmedel, bil- och bostadsanpassningsföretag samt personal som hanterar olika typer av hjälpmedel.

Hjultorget bjuder även på en rad intressanta föreläsningar och uppvisningar.

I dag, klockan 10.00–10.45 berättar Bengt Axén, Svenska Cykelförbundet om projektet

Paracykling - cykling för personer med funktionsnedsättningar. Genom att anpassa cykeln efter funktionsnedsättningen kan nästan alla cykla.

På onsdag klockan 14.00 – 14.45 håller Lena-Karin Erlandsson, leg arbetsterapeut, docent vid Lunds Universitet en föreläsning om Vardagshälsa - Betydelsen av att ha något att göra och att göra det.

Hela programmet samt registrering finns på: www.hjultorget.nu

På aktivitetstorget anordnas uppvisningar och tävlingar av Svenska Handikappidrottsförbundet & Sveriges Paralumpiska kommitté. Vi kommer även att kunna presentera en av medaljörerna från Paralympics.

Tid och plats:
Kistamässan, Vågögatan 3, tisdag 20 maj, kl 9.00 - 17.00, onsdag 21 maj, kl 9.00 -17.00.

För frågor:
Helena Tiderman, informations- och pressansvarig, Personskadeförbundet RTP