Med Coachprojektet 2.0 kan fler träffa en förebildscoach

Det är mycket glädjande att Arvsfonden i slutet av april beviljade projektmedel till en fortsättning av Personskadeförbundet RTPs Coachprojekt! Nu kan vi växla upp till Coachprojektet 2.0 som handlar om att bredda utbildningen av förebildscoacher och utveckla en modell för fler funktionsnedsättningar. Därmed kan vi skapa förutsättningar för att nya grupper kan få samtal och vägledning efter sin skada.

Behovet är ofta stort att träffa någon med liknande erfarenheter när vård och rehabilitering efter en omfattande skada har avslutats och man ska klara sig själv hemma. Att kunna prata om utmaningar, utbyta erfarenheter och få tips gör att många känner sig mindre ensamma i en ny och omvälvande situation.

- När livet förändras på ett ögonblick är det viktigt att få vägledning för att se möjligheter i en ny livssituation. Oavsett funktionsförmåga ska du kunna delta i samhällslivet och ta tillvara livets alla möjligheter. Att få träffa en person med liknande erfarenheter kan vara ett första steg tillbaka till ett liv som är så aktivt och självbestämt som möjligt, säger Marina Carlsson, förbundsordförande för Personskadeförbundet RTP.

Vi vill nå fler skadegrupper

Med erfarenheter från Coachprojektet går vi nu vidare och skapar en modell för fler grupper. Under Coachprojektet 2.0 kommer vi tillsammans med RG Aktiv Rehabilitering att utveckla en modell för att rekrytera, utbilda, certifiera och stödja förebildscoacher.

I Coachprojektet har vi under tre år byggt upp ett nationellt nätverk av drygt 40 förebildscoacher som levt en längre tid med sin amputation. Genom sitt förebildskap har dessa personer bra förutsättningar att vägleda eller erbjuda samtal efter en skada.

Vår vision är att skapa goda förutsättningar för att en förebildscoach i framtiden ska bli en naturlig fortsättning efter vård och rehabilitering.

Coachprojektet 2.0 startar under hösten. Projektet drivs av Personskadeförbundet RTP med RG Aktiv Rehabilitering som är medsökande.

Marit Sundin - Projektledare Coachprojekt 2.0
marit.sundin@rtp.se