Personskadeförbundet RTP ger en miljon till forskning

Personskadeförbundet RTP öppnar nu ansökningsperioden för nästa års tilldelning av forskningsmedel. Vi är en politiskt obunden medborgarrättsorganisation som arbetar för ett universellt anpassat samhälle där medborgarna oavsett funktionsförmåga kan leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Varje år delar vi ut cirka en miljon kronor till forskning och utveckling som ligger i linje med förbundets arbete och engagemang inom följande områden:

•    Amputation
•    Hjärnskada
•    Nackbesvär/-skada
•    Polioskada
•    Ryggmärgsskada.

Ett viktigt kriterium för att kunna ta del av förbundets forskningsmedel är att projektet bedöms vara till nytta för personer som lever med en skada i linje med förbundets skadespecifika inriktning. Nyttan kan handla om en bättre vård och rehabilitering, enklare vardag eller bättre förutsättningar för att leva ett gott liv på samma villkor som andra.

Vid kommande tilldelning premierar vi forskning och utveckling som inkluderar personer med egen skadeerfarenhet i projektets forsknings- /kunskapsprocess. Det är en fördel om de rekryterade studiedeltagarna representerar den mångfald som finns i gruppen som är relevant för studien.

Vi välkomnar ansökningar från forskare inom discipliner såsom medicin, teknik, samhällsvetenskap, hjälpmedelsvetenskap, vårdvetenskap, omvårdnad och paramedicinska discipliner. Vi ser positivt på forskning med tvärvetenskapliga eller tvärprofessionella perspektiv eller med en intersektionell synvinkel som belyser olika maktordningar i samhället utifrån exempelvis etnicitet, ålder eller sexualitet.

Sista dag för att söka forskningsmedel är den 31 januari 2023.

Mer information om att ansöka om forskningsbidrag finns på rtp.se/kunskap/forskning/.

Astrid Källström
astrid.kallstrom@rtp.se

Personskadeförbundet RTP ger information och vägledning till personer med förvärvade skador efter en trafikolycka, andra olycksfall, vårdskada eller sjukdom. Vi finns även till för personer som lever med svårigheter efter en polio-infektion. Vi välkomnar också närstående.

Personskadeförbundet RTP, Box 1386, 172 27 Sundbyberg, Tel: 08-629 27 80, E-post: info@rtp.sewww.rtp.se