Utredning föreslår kompetenshöjning och tydligare yrkesroll för assistenter

Nu är förslagen som ska förbättra jobbet för personliga assistenter klara. Utredningen som fick av regeringen i uppdrag att granska assistenternas arbetsvillkor har identifierat ett antal viktiga förbättringsområden.

Enligt utredningen behöver assistenter tryggare anställningsvillkor, bättre möjligheter till kompetensutveckling och en tydligare yrkesroll. Här behöver arbetsgivare och myndigheter skapa förutsättningar för att ge personliga assistenter bättre möjligheter och verktyg att göra ett gott arbete.

Marina Carlsson, ordförande för Personskadeförbundet RTP och deltagare i utredningens expertgrupp, är positiv till utredningens resultat.

-För oss är det viktigt att yrkesstatus, kompetens och arbetsvillkoren förbättras för personliga assistenter. Utan assistenternas goda arbete blir det för många av våra medlemmar svårt att leva ett självständigt liv, säger Marina Carlsson.

Utredningen föreslår att regeringen ger Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram kunskapsmaterial som kan öka assistenterna kompetens. Att kompetensen höjs är en förbättring som många assistenter själva önskar enligt en undersökning som utredningen lät göra. Ett annat förslag är att Inspektionen för vård och omsorg, IVO, gör en lägesbeskrivning hur den vård ser ut som personliga assistenter ger i hemmiljön. Vi på Personskadeförbundet RTP är nöjda med utredningens förslag och hoppas att ambitionerna också snabbt leder till förbättringar i praktiken.

Astrid Källström
astrid.kallstrom@rtp.se