Vi vill att du syns i trafiken

Personskadeförbundet RTP vill minimera antalet personer som skadar sig i trafiken. Därför kommer vi under RTP-dagen, lördagen den 22 september att synas ute på gator och torg runt om i landet och dela ut reflexer.

Årligen skadas cirka 35 000 personer i trafiken i Sverige och cirka 3 000 av dem svårt. Men få känner till hur det går för de som skadas och överlever i en trafikolycka, och hur svårt det kan bli att få det stöd man behöver från samhället. Därför arbetar Personskadeförbundet RTP för livsinriktad rehabilitering och ett skyddsnät för alla.

Rehabiliteringen kan bli lång och medför ofta stora kostnader för samhället men också för den enskilde både vad gäller ekonomi och försämrad livskvalitet. I de flesta fall blir den person som råkar ut för en olycka återställd efter en tids rehabilitering. För andra tar det längre tid och de behöver en individuellt anpassad livsinriktad rehabilitering för att kunna komma tillbaka till arbete och privatliv.

- Vi har försökt påverka regeringen i denna fråga. Personskadeförbundet RTP förespråkar en ”Livsinriktad rehabilitering”, istället för den ensidiga arbetslivsinriktade rehabiliteringen som regeringen pratar om. Rehabiliteringen behöver till exempel göras mer individuell och hänsyn måste tas till att vissa skador kan kräva längre rehabiliteringstider än dagens socialförsäkringssystem tillåter, säger Pelle Kölhed.

Personskadeförbundet RTP vill under RTP-dagen lördagen den 22 september fästa uppmärksamheten på att vi nu går mot mörkare tider vilket är ytterligare en olycksfaktor vad gäller trafikolyckor. Att använda reflex, bilbälte och cykelhjälm är något du själv kan göra – och det kan rädda ditt liv!

Om Personskadeförbundet RTP

Personskadeförbundet RTP är en politiskt obunden medborgarrättsorganisationsom arbetar med Rehabilitering, Tillgänglighet och Påverkan. Vi ger stöd, information och vägledning till personer med trafik-, olycksfalls och polioskador samt deras närstående. Vi har cirka 10 000 medlemmar och verksamhet bedrivs i 50 lokalföreningar runt om i Sverige.

För mer information besök: www.rtp.se

__________________________________________________________________________

För frågor:
Pelle Kölhed, förbundsordförande, Tel: 070-518 04 97
Helena Tiderman, informations- och pressansvarig: helena.tiderman@rtp.se, Tel: 070- 268 89 72