”Nothing compares 2 you” blir ”Ingen trots Allt” ”Ljusskygg” företagsledare bakom sommarens romantiska ballad

1990 gjorde den irländska sångerskan Sinéad O`Connors dundersuccé med Prince-låten Nothing Compares 2 U. Låten toppade hitlistorna världen över. Sommaren 2021 är det dags för en svensk version av en av tidernas största romantiska ballader. Bakom den svenska versionen står Robert De Noord. Idag, fredagen den 11 juni, släpps låten på Itunes och Spotify.

Robert De Noord är artisten och låtskrivaren som för första gången träder fram med eget material under ”eget namn”. Bakom sig har Robert flera engagemang som låtskrivare och gitarrist och han har bland anat varit medskribent till ett antal internationella låtar, bland annat i eurovisionsammanhang. Nu tar han för första gången steget och släpper egenproducerat material.

– Det var dags nu. Både att jag tog steget och att vi fick en svensk version av en av tidernas bästa kärleksballader. Min generation har starka minnen av Princes superlåt och Sinéad O'Connors oerhört känslofulla version, inte minst videon, säger Robert De Noord, som för egen del väljer att agera under artistnamnet Robert De Noord – och inget annat.

Även om han agerat inom musikbranschen under lång tid har han valt att aldrig exponera sitt riktiga namn i detta sammanhang. Inte heller nu när han tar steget och släpper helt egenproducerat material har han valt att exponera sitt riktiga namn. Tillvardags driver ”Robert De Noord” ett 100-miljonersbolag och i detta nu vill han inte att dessa världar ska mötas.

– Nej, musiken är en viktig del av mitt liv. Att vara företagsledare är en annan viktig del. Jag vill inte blanda ihop rollerna och väljer att helt och fullt ut agera under Robert De Noord – och inget annat, säger Robert De Noord.

Att det blev en svensktextad cover av  Sinéad O'Connor monsterhit från 1990 som han nu tar steget med har sina förklaringar.

– Det är ganska enkelt. Det är en av tidernas vackraste ballader. Sinéad O'Connors framförande är av tidernas mest känslofyllda framförande. Vi som har några år på nacken har minnen till den låten, medan den yngre generationen knappt vet att den existerar. Det är det jag tänkte ändra på nu, säger Robert De Noord.

Och vad händer  om låten blir en svensk dunderhit i sommar, ska  ingen då få reda på vem som står bakom Robert De Noord?

– Så är det tänkt. Jag har  lyckats hålla isär mina karriärer så här långt. Detta är visserligen första gången jag släpper helt egenproducerat material, men ambitionen är att även fortsättningsvis hålla isär mina professioner, säger Robert De Noord.

Lyssna på sommarens kärleksballad här

För ytterligare information:
Lars Sjögrell, presskontakt Robert De Noord, tfn 0702-695300. e-post: lars.sjogrell@perspective.se

Snabbfakta

Citat

Det var dags nu. Både att jag tog steget och att vi fick en svensk version av en av tidernas bästa kärleksballader. Min generation har starka minnen av Princes superlåt och Sinéad O'Connors oerhört känslofulla version, inte minst videon.
Robert de Noord