Perspektiv på den svenska välfärden Stockholm 5 dec 2012.

Report this content

Den 5 december arrangerar Almega, Friskolornas Riksförbund, Svenska Riskkapitalföreningen, Vårdföretagarna och Svenskt Näringsliv en välfärdskonferens i Stockholm. Internationella talare ska ge nya perspektiv på den svenska välfärdsdebatten följt av paneldiskussioner med såväl forskare, företagare, politiker och debattörer som ska fördjupa sig i hur den svenska välfärdsmodellen fungerar och bör utvecklas för att möta dagens och framtidens utmaningar.

Bland talarna märks:

Toby Young – författare till den filmatiserade romanen ”Hopplös och hatad av alla” och samtidigt en engagerad entreprenör som startat West London Free School, Storbritanniens första friskola inspirerad av den svenska modellen. Toby Young finns tillgänglig för media innan konferensen inleds.

Ulf Kristersson, socialförsäkringsminister (m).

Martin Ågerup, ekonom och ekonomisk historiker som tidigare har forskat vid Institutet för framtidsforskning (Institut for Fremtidsforskning) i Danmark. I egenskap av vd för danska tankesmedjan Cepos, är han en flitig välfärdsdebattör i Danmark.

Nick Seddon, vd för brittiska tankesmedjan Reform och tidigare kommunikationsansvarig på Circle, ett brittiskt välfärdsföretag ägt av de anställda. Nick kommer berätta mer om hur debatten förs i Storbritannien, varför Sverige upplevs intressant och vilken kritik som förs fram.

Bland paneldeltagarna återfinns bland andra Kommunals ordförande Annelie Nordström, Gustav Öhman, ordförande Svensk Riskkapitalföreningen, Per Bolund, ekonomiskpolitisk talesperson (mp), Helene Hellmark Knutsson, landstingsråd i opposition (s) m fl.

Media är välkomna till konferensen och vi är tacksamma för anmälan på http://www.almega.se/kalendarium/den-svenska-valfardsmodellen
(Detta av praktiska skäl, notera att någon avgift inte tas ut av media som är anmälda men fått förhinder).

Programmet i sin helhet bifogas. Ytterligare information, bilder och presentation av medverkande finns på http://www.facebook.com/#!/perspektivpadensvenskavalfarden
Konferensen kan även följas på Twitter: @PerspektivVlfrd

Välkomna!

Onsdag 5 december