Mark- och Miljödomstolen beviljar tillstånd för ny metanolfabrik i Stenungsund

Report this content

Mark- och Miljödomstolen vid Vänersborgs Tingsrätt har nu beviljat ändringstillstånd för Perstorp anläggning i Stenungsund. Anledningen till ansökan är Project Air och den anläggning för produktion av hållbar metanol som planeras att tas i bruk i slutet av 2026. I tillståndet ingår även uppförande och drift av en elektrolysanläggning för produktion av vätgas.

Perstorp bygger en ny anläggning med CCU (Carbon Capture Utilization) och förgasning vid fabriken i Stenungsund. Här blir koldioxidutsläpp från den egna verksamheten, tillsammans med andra restströmmar, biogas och förnybar vätgas, till hållbar metanol. Metanolen används som råvara till andra kemiprodukter och möjliggör för tusentals slutprodukter och värdekedjor att bli mer hållbara i förlängningen. Detta är ett stort steg för Perstorp som en global ledare inom hållbarhet för specialkemi och mot oberoende av fossila råvaror.

- Det är fantastiskt att ett av Sveriges stora industri-omställningsprojekt, Project Air, planeras här i Stenungsund och att vi nu har vårt miljötillstånd på plats för den nya metanolfabriken är ett betydande steg på vägen. Metanol är en viktig råvara för Perstorp. Genom Project Air kommer vi att kunna ersätta all den fossila metanol som vi idag använder som råvara i Europa och på så sätt minska utsläppen av växthusgaser med 500 000 ton per år, säger Gauthier Hanquet, Sitechef för anläggningen i Stenungsund.

- Projektet är också viktigt för att säkra jobben. Här jobbar i dag ungefär 220 personer och under själva byggprojektet kommer det nästan att tredubblas för att sen vid normal drift hamna på ungefär 240-250 personer, avslutar han.

Om Project Air

Project Air är en kombination av en process för avskiljning och användning av koldioxid (CCU) och för omvandling av koldioxid, restströmmar, förnybart väte och biometan, som ska användas för den första storskaliga produktionen av hållbar metanol i sitt slag. Det kommer att få långtgående effekter i många industriella värdekedjor och kommer att bidra till att göra Europa mindre beroende av importerade fossila bränslen. Projektet drivs av Perstorp tillsammans med Uniper, som kommer att bygga elektrolysanläggningen för vätgas. Project Air har beviljats 97 miljoner euro från EU:s innovationsfond, och ett belopp på nästan 30 miljoner euro från den svenska Energimyndigheten, som en del av initiativet Industriklivet.

För mer information

Lovisa Hermansson, Corporate Communications Manager, lovisa.hermansson@perstorp.com, tel: 072 977 97 41

Perstorp tror på att förbättra vardagen, så att den blir säkrare, bekvämare och mer miljövänlig för miljarder människor över hela världen. Som ett världsledande specialkemikalieföretag bidrar våra innovationer med väsentliga egenskaper till en mängd olika produkter som används varje dag, överallt. Du hittar oss i allt från din bil och mobiltelefon till vindkraftverksparken och den lokala mjölkbonden. Enkelt sagt, vi arbetar för att göra bra produkter ännu bättre, med en tydlig hållbarhetsagenda.

Perstorp grundades 1881, våra innovativa produkter och lösningar bygger på 140 års erfarenhet och representerar en komplett kedja av lösningar inom organisk kemi, processteknik och applikationsutveckling. Perstorp har cirka 1 500 anställda och tillverkningsenheter i Asien, Europa och Nordamerika. Försäljningen år 2022 uppgick till 15,3 miljarder kronor. Perstorp är ett helägt dotterföretag till PETRONAS Chemicals Group Berhad (PCG), Malaysias ledande bolag inom integrerad kemi och del av PETRONAS-koncernen.

Läs mer på www.perstorp.com

Taggar: