Maritim Hotel & Krog och Apotekarns i Simrishamn ny medlem

Tore Gustafsson flydde Stockholm och storstaden 2004 och flyttade till Simrishamn när han erbjöds anställning på Maritim Hotel & Krog som kökschef för restaurangen. Några år efter tog han över Maritim och nu har även Aptekarns Trädgårdshotell och Medelhavscafé införlivats i hotell- och restaurangrörelsen, som han nu driver i partnerskap med Peter Englander och Henrik Appelkvist. Som ny, medlem nr 28 i Petit Hotel, kan man nu dra fördelar av gemenskap med de övriga hotellägarna och samtidigt värna sin särprägel. Petit Hotel har idag fem anslutna hotell i Skåne och med Maritim och Apotekarns kan man idag erbjuda en härlig Skånesemester av varierat slag. Ett besök i den Österlenska Medelhavsträdgården hos Apotekarns rekommenderas.

– Vårt hotell är lite speciellt eftersom det är inrett i det som från början var ett vanligt bostadshus, berättar Tore Gustavsson. Vi har totalt 14 rum i tre olika prisklasser. Vår design är skandinavisk, ljus och klassisk modern. Under sommaren är det bäst att boka hotellrum i förväg här hos oss eftersom vi tar emot många gäster från Danmark och även Tyskland.

Maritim med läge nere vid fiskehamnen har naturligtvis mycket fisk på menyn. Tore Gustafsson, som tidigare var kökschef på Restaurang J i Nacka och i Lidingö och startade upp matsalen på Lydmar Hotel, bjuder på måltider efter säsong och använder helst endast lokala råvaror. Just nu är det sparris som gäller och besöker man Maritim i februari är det mycket rotfrukter på menyn.

– Vill man unna sig ett par dagar i lugn och ro på Österlen så ska man absolut komma hit till oss, säger Tore Gustafsson. Vi har flera olika alternativ av logi i olika prisklasser och paketen vi erbjuder innehåller olika menyer med både fem, fyra och tre rätter. Här hos oss trivs man, kopplar av och har roligt. Vi är även ett uppskattat konferenshotell för mindre ledningsgrupper.

Apotekarns Trädgårdshotell och Medelhavscafé, har helt nyligen införlivats med Maritim och Peter Englander är numera i partnerskap med Tore Gustafsson och Henrik Appelkvist. Peter Englander har här, av en ljuvlig men bortglömd trädgård, skapat en mycket välkänd Österlensk Medelhavsträdgård. Här förenas minnen från förr med det senaste av trädgårdsdesign med inslag som sydländsk pergola och exotiska fruktträd, kärleksliljor och doftande timjan. I denna charmiga miljö serveras lättare sallader i caféet och så småningom kommer restaurangrörelsen att utvecklas än mer. Rummen är i något lägre standard än på Martim, men fräscha och mycket prisvärda.

– Vi kan än en gång konstatera att varje litet hotell som blir medlem i Petit Hotel har sin alldeles egna prägel, kommenterar Leena Höbinger, VD för Petit Hotelkedjan. Vårt koncept är Små Hotell med Stora Kök, men i övrigt är det just olikheterna mellan alla hotell som är styrkan och gör en resa mellan alla hotell till en stor upplevelse.