• Petit Hotel/

Pressrelease 2008-09-01 Nyfångad fisk, Vänernlöjrom, hjort, vildsvin, svamp och bär- Håveruds Hotell och dalsländska kök är värt en omväg

Ett stort intresse för mat, kultur och turism, det var vad som inspirerade Christina Gyllenklint att satsa på en egen verksamhet. Hon ville äga ett eget hotell med gourmetkök. Med självförtroendet och övertygelsen om att lyckas har hon förverkligat drömmen. Idag driver hon Håveruds Kök, Hotell & Konferens i Dalsland sedan åtta år och har förärats medlemskap i Västsvensk Mersmak och är representerat i Sveriges Bästa Bord och White Guide. Håveruds Hotell är idag den senast tillkomna medlemmen i Petit Hotel och det femte hotellet i samman-slutningen som ligger placerat intill Vänern med fördelarna av en blånande utsikt och nyfångad fisk.

– En sak som alla vi anställer får lära sig är det goda värdskapet, betonar Christina Gyllenklint. Förutom att personalen ska få gästerna att känna sig bekväma och välkomna, kan man som hotellgäst vakna till närhet och utsikt över ett blått vatten med guppande båtar som bjuder in till ett morgondopp.

Det är ifrån Håverud som alla båtar i Dalslands Kanal utgår och vill man själv ut på sjön kan man välja Håveruds kanalpaket eller anlända som brud och brudgum med lövad ångbåt då man väljer att gifta sig på Håveruds Hotell och bjuda bröllopsgästerna på en lyxigt västsvenskt lokalproducerad bröllopsmiddag.

I år valde rekordmånga gäster Håveruds kanalpaket. Det är en heldagstur med båt som inkluderar en god lunch. Vid 17.00-tiden är man tillbaka på hotellet och under kvällen äter man en tvårätters middag ur kökets à la carte meny.

- Vi är lika stolta varje gång, och tar det som ett gott betyg till Petit Hotel, att hotell som håller så hög klass önskar bli medlemmar hos oss, kommenterar Leena Höbinger, VD för Petit Hotel. Håveruds Kök, Hotell & Konferens är trivsamt nydesignat och fräscht och naturligtvis familjeägt. Hotellet uppfyller på alla sätt våra kriterier för att bli medlem. Vi välkomnar Christina Gyllenklint och hennes personal till Petit Hotel.