• Petit Hotel/

Väl genomtänkt strategi bakom den lilla men mycket framgångsrika hotellkedjan Petit Hotel – nu ny katalog

Petit Hotels nya katalog visar med all tydlighet att den endast fem år gamla hotellkedjan, utvecklat ett väl genomtänkt framgångsrecept. Sverige har nu fått en helt ny typ av små hotell som alla är vackra oaser på landsbygden. Svenskar och internationella gäster upptäcker Sverige genom Petit Hotels katalog och planerar sina resor efter den. Petit Hotel-kedjan etablerades 2003 med nio medlemmar och 2007 ingår 26 Petit Hotel i Sverige samt ett nytillskott av fem Petit Hotel Pearls, som är rekommenderade och konceptuellt likartade små hotell i England och Kenya. Verksamheten med konceptet ’Små hotell med stora kök’ kvalitetssäkras ständigt och utvecklas långsiktigt både produktmässigt och geografiskt. Omsättningen 2006 var 170 miljoner med god lönsamhet. Petit Hotel-kedjan är ansluten till Pleasant Hotels Europe med 450 anslutna hotell i sex länder. 2010 räknar man med slutmålet 30 medlemmar i Sverige sedan väntar Europa och övriga världen.

En viktig orsak till Petit Hotels framgång och växtkraft är entreprenörskapet och ett engagemang utöver det vanliga. Samtliga anslutna, oberoende medlemmar, skall enligt konceptet vara ägare som själva driver sitt hotell. Bakom varje hotell finner man ett ambitiöst par eller partners som ofta lämnat ett ”tidigare liv och karriär” bakom sig för att skapa något eget, uppfylla en dröm. Varje hotell har sin alldeles egna fantastiska historia att berätta. Genom medlemskapet i Petit Hotel får alla draghjälp och stöd av varandra. Att vara en utvald medlem är något att känna stolthet över men det förpliktigar också. Företaget Petit Hotels VD, Leena Höbinger, som startade kedjan 2003 tillsammans med sin make Per-Olof Höbinger, drev tidigare Dala-Husby Hotel som såldes är grunden till nya njutningsfyllda upplevelser på den svenska landsbygden.

Katalogen är den nya vägvisaren
Den nya katalogen är en upplevelse helt i sig själv. Faktum är att den även passar som läsning och underhållning. Vackra bilder, trevliga platser och människor presenteras i form av läsvärda ”besök” på de 26 hotellen från Skåne och upp genom hela Sverige till Norrland. Upplevelserna avlöser varandra, men den goda maten och de vackra interiörerna och natur och kultur, förenar. Hotellen ligger på lämpligt reseavstånd från varandra och alltid på landsbygden vilket gör att man kommer ifrån de annars oftast självklara motorvägarna. Nu njuter man av nya miljöer och byar som man inte ens anade att de existerade.

Inget hotell är det andra likt, men genom att knyta ihop de små hotellen genom upplevelser och geografisk närhet, finns flera resetips att ta del av som; Skåneresan, Västkustresan, Slott och Herrgårdar, Vildmarksupplevelser i Svensk Natur och Bäst på Häst, med eller utan egen häst. Varje resetips omfattar en vecka med allt man kan önska av upplevelser och njutning i form av gourmetmat, ett varmt omhändertagande och bästa tänkbara service.

En katalog går utmärkt att rekvirera genom www.petithotel.se