Kommersiella flöden från Petrosibirs första borrning

Report this content

Petrosibir redogör nu för resultaten från flödestesten av bolagets första brunn. Kommersiella flöden uppmättes i två oljebärande lager. Petrosibir uppskattar att brunnen kommer att kunna ge mellan 300 och 400 fat olja per dag när den är satt i produktion.

- Petrosibirs första borrning har bekräftat vår geologiska modell och förekomsten av olja och gas på licensblocket. De nyligen avslutade testerna visar tydligt att vi kommer att nå kommersiella flöden ur denna brunn. Resultaten är mycket lovande inför kommande borrningar, säger Petrosibirs vd Robert Karlsson.

Hålet borrades till ett slutligt djup om 2260 meter. Borrkärnor och ett omfattande program av loggar har tidigare bekräftat förekomsten av olja och gas i flera intervaller. Två av dessa har nu testat kommersiella flöden. Petrosibir uppskattar att produktionen ur denna brunn kommer att uppgå till mellan 300 och 400 fat olja per dag. Vidare har bolaget identifierat ett gasbärande och två oljebärande lager som kommer att flödestestas i nästa prospekteringsbrunn.

Petrosibir har även nyligen samlat in 80 kilometer 2D seismik. Petrosibir tolkar nu dessa data tillsammans med tidigare seismik och borresultaten från första brunnen för att öka kunskapen kring reservoarens utsträckning. Med stöd av redan inhämtad information kommer den andra brunnen att borras närmare mitten av strukturen vilket borde ge ännu bättre reservoaregenskaper.

För mer information, vänligen kontakta:

Robert Karlsson, vd Petrosibir, tfn +46 709-565 141