Petrosibirs nyemission fulltecknad

Report this content

Svenska oljeprospekteringsbolaget Petrosibir AB har genomfört ett private placement som tillför bolaget 56 mkr. Prospekteringsborrningarna påbörjas redan inom en månad.

- Vi är mycket nöjda med det stora intresset för Petrosibir. Vi har nu framgångsrikt genomfört finansieringsrundan och vi ska omedelbart sätta pengarna i arbete. Vi har nyligen insamlat 83 km seismik och kommer att påbörja den första av två prospekteringsborrningar inom en månad, säger vd Robert Karlsson.

Petrosibir har förvärvat en prospekteringslicens för olja och gas i republiken Basjkirien i Ryssland. Basjkirien ligger sydväst om Uralbergen och har ett gynnsamt klimat för prospektering och produktion.

Under sextiotalet borrades fem hål inom Petrosibirs licensområde. I fyra av dessa påträffades olja och gas. Bolagets borringenjör och geolog har tagit del av de tidigare borresultaten och uppskattar utvinningsbara oljereserver till 24 miljoner fat.

- Vi har ett starkt team med mångårig erfarenhet av olja i Ryssland. Vår uppgift på kort sikt är att borra två prospekteringshål och att sedan gå över i produktion. Parallellt pågår redan nu förhandlingar om nya licenser, säger Robert Karlsson.

Den övertecknade emissionen som riktades till utvalda placerare tillför bolaget drygt 56 mkr före emissionskostnader. Bolaget planerar att genomföra en marknadsnotering inom ett år.