Först i världen med friktionssvetsade broddar

Nu är pewag redo att släppa en världsnyhet.
Den österrikiska tillverkaren av kvalitetskedjor kan erbjuda tidernas första skogsband försett med friktionssvetsade broddar.
Bandet premiärvisas på skogsmässan KWF Expo i tyska Bayern den 9–12 juni.

När det gäller åtaganden i skogen är pålitlighet och uthållighet nyckelfaktorer som garanterar ett säkert och effektivt arbete. Det nya innovativa skogsbandet pewag bluetrack perfekt presenteras för första gången för allmänheten vid KWF Expo 2016 i Roding i Bayern. Det nyutvecklade skogsbandet har friktionssvetsade broddar som äger en stryktålighet som är outstanding, vilket håller nere driftstoppen till ett minimum.

En ny epok för pewags skogsband

Som första kedjetillverkare i världen har pewag tagit upp den innovativa tekniken för friktionssvetsning och lyckats förfina densamma för tillverkning av nästa generation kedjor och band. Friktionssvetsning är en beprövad fogningsteknik som har använts av flyg- och fordonsindustrin i årtionden. I friktionssvetsning alstras värme genom en mekanisk friktion mellan delarna som sammanfogas, vilket innebär att materialet plasticeras. Det vill säga att det inte fjädrar tillbaka utan behåller framtvingad form. Friktionstekniken gör det möjligt att förena olika typer av material. Till skillnad mot konventionell svetsteknik.
– Tack vare sina friktionssvetsade slitelement har pewag bluetrack perfekt skogsband betydligt längre livslängd. Det innebär färre reparationer och mindre frekvent utbyte av slitagedelar, säger Maria Köck, vd, pewag Schneeketten GmbH.
– Friktionssvetsning kräver dessutom betydligt mindre energi, därmed är det mer kostnadseffektivt och miljövänligt än konventionella svetstekniker, tillägger hon.

Hög motståndskraft och längre livslängd

Broddarna på pewags samtliga skogsband har den beprövade starwave®-profilen. Det garanterar tålighet på hög nivå och lång livslängd för broddarna, speciellt i tuffa förhållanden.
Profilen är också sådan att bandet alltid passar fint med mönstret på däcket.

Översikt: drivband för skogsmaskiner

pewag bluetrack perfekt är idealiskt för tunga jobb i stenig brant terräng. Vinklarna och radien på bandplattan är designat för optimalt grepp och levererar utmärkta sjävrensande egenskaper. Det innovativa mönstret på de smidda broddarna ger ytterligare grepp.

pewag bluetrack duro är det sanna allroundbandet. Utformingen är gjord så att bandet uppnår bästa möjliga resultat för användaren på alla typer av mark. Det är ett universellt allroundband för standardarbeten i skogen och passar för en mängd olika terrängtyper.
Tack vare plattornas breda kontaktyta och rundade kanter är bandet särskilt skonsamt mot marken. Den innovativa mönstret på de smidda broddarna med pewags beprövade starwave®-profil ger optimalt grepp.

pewag bluetrack flow är valet av skogsband när det gäller användning i lätt terräng med känsligt underlag. Bandet är utformat för maximalt skydd av däck och underlag och garanterar optimalt grepp på samma gång. Den breda kontaktytan förhindrar maskiner från att sjunka, särskilt i mjuk terräng, och den generösa täckningen skyddar däcken från stubbar, grenar och stenar.

Hans Nicklassson, försäljningschef
www.pewag.se
nh@pewag.com

Patrick Kronqvist, säljare
krp@pewag.com

pewag har flera hundra års erfarenhet av tillverkning av kedjor och tillhörande utrustning. Från första dokumentationen om
smidesarbete, i Brueckl 1479, och fram till idag har pewag-gruppen blivit en av de ledande tillverkarna av kedjor i världen.
pewag presenterar ett högkvalitativt utbud av snö- och skogskedjor, lyftkedjor, gör det själv-produkter, teknik, lyft- och
surrningskedjor samt däckskyddskedjor för gruvindustri. Mer information om företaget finns på www.pewag.se

Taggar: