Forskning med PExA vinner pris

PExA AB (publ) ("PExA" eller "Bolaget") meddelar att ett av de vetenskapliga arbeten som bygger på resultat från användning av PExAs teknologi har vunnit pris på European Respiratory Society (ERS) kongressen i Wien. Pristagaren, Jeong-Lim Kim, som forskar vid Arbets- och miljömedicin inom Sahlgrenska Akademin, erhöll det ärofulla priset för sitt arbete med titeln "Phospholipid composition of the respiratory tract lining fluid (RTLF) in subjects with Asthma and COPD."

Den 6:e september informerade PExA om sitt deltagande på ERS-kongressen, där fem vetenskapliga arbeten baserade på användningen av PExAs teknologi, hade antagits till det vetenskapliga programmet. Under kongressen tilldelades ett av dessa arbeten en utmärkelse för bästa inskickade abstrakt inom sitt forskningsfält. Utmärkelsen, ”Excellence Grant in Clinical Physiology and Exercise”, sponsrades av MGC Diagnostics.

Det prisbelönta forskningsarbetet har utförts av Jeong-Lim Kim vid Arbets- och miljömedicin inom Sahlgrenska Akademin vid Göteborgs Universitet/Sahlgrenska Universitetssjukhuset, tillsammans med forskare från Karolinska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Lunds Universitet och Uppsala Universitet.

Genom att använda PExAs unika provtagningsmetod har sammansättningen av viktiga lipider (fettmolekyler) från lungans innersta och mest svåråtkomliga delar kunnat jämföras mellan individer med astma, KOL och friska individer.

Forskarna konkluderar att dessa resultat bidrar till utveckling av nya diagnostikmetoder som behövs för att kunna särskilja sjukdomar som astma och KOL, samt att de skapar nya förutsättningar för ökad förståelse för de biologiska processer som leder till luftvägssjukdomar.

Tomas Gustafsson, VD på PExA kommenterar

• Vi gratulerar Jeong-Lim Kim och medförfattare för utmärkelsen och kan konstatera att intresset för att studera de små luftvägarna där lungsjukdomar ofta startar och utvecklas innan de upptäcks, hela tiden ökar. Vi ser fram emot fortsatta resultat och samarbete med forskare och kliniker för att förbättra framtida diagnostik och behandling av luftvägssjukdomar.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tomas Gustafsson, VD, E-post: info@pexa.se

PExA AB (556956-9246) har utvecklat PExA 2.1, ett patenterat forskningsinstrument som hjälper forskare att på ett smart sätt samla in biologiska prover från de minsta luftvägarna genom en enkel utandningsmanöver. PExAs teknologi används för närvarande av framstående forskargrupper i flera olika länder och forskning med instrumentet har resulterat i cirka 50 vetenskapliga publikationer, vilka fungerar som referensmaterial för PExAs metod. Bolagets långsiktiga målsättning är att marknadsföra och sälja diagnostiska instrument för folksjukdomar (t.ex. lungcancer och KOL) som ska användas globalt för diagnostisering eller allmän screening på inrättningar där vård erbjuds. Bolaget avser vid den tidpunkt det är aktuellt med försäljning till kliniker att ha utvecklat mer patientnära, smidiga och kommersiella produkter, vilket innebär att PExA vänder sig till en betydligt bredare marknad, vilken idag omfattar åtskilliga miljoner patienter globalt.

PExA AB (publ), BIOTECH CENTER, Arvid Wallgrens Backe 20, 413 46 Göteborg,

www.pexa.se