PExA: Nya lovande resultat från djurstudie

Forskare på Skånes universitetssjukhus i Lund har publicerat resultat från en djurstudie där man använt ett instrument, PExA 2.0, anpassat för mekanisk ventilation (respirator). Resultaten antyder att PExAs teknologi skulle kunna användas för tidig upptäckt av akut respiratoriskt stressyndrom (ARDS).

I djurstudien, som nyligen publicerades i American Journal of Physiology, användes ett anpassat instrument, PExA 2.0, ihopkopplat med respirator för att mäta partikelflöde i utandningsluft. Forskare undersökte huruvida partikelflödet kunde vara en metod för tidig detektion bland objekten som utvecklade ARDS. Resultaten visar att en signifikant ökning i partikelflödet kunde upptäckas innan någon påverkan kunde ses med de konventionella kliniska metoderna som indikerar ARDS. Forskningsresultaten pekar på att realtidsmonitorering av partikelflödet kan vara en ny, kompletterande metod för tidig upptäckt av ARDS i klinik.

ARDS är en vanlig dödsorsak på intensivvårdsavdelningar som uppskattningsvis drabbar tre miljoner människor årligen. Tillståndet är en form av akut svår lungsvikt och innebär att lungornas funktion kollapsar. Hos kritiskt sjuka patienter är det avgörande att identifiera de individer som kommer att utveckla ARDS så snart som möjligt. Det finns för närvarande inte något specifikt test som identifierar ARDS i ett tidigt skede. Identifiering av en biomarkör eller klinisk parameter som kan detektera ARDS tidigt, skulle kunna bidra till en bättre och mer kostnadseffektiv diagnostik inom intensivvården.

Referens: Increased particle flow rate from airways precedes clinical signs of ARDS in a porcine model of LPS-induced acute lung injury

Länk till artikel: https://www.physiology.org/doi/abs/10.1152/ajplung.00524.2019

PExA AB (556956-9246) har utvecklat PExA 2.0, ett patenterat forskningsinstrument som hjälper forskare att på ett smart sätt samla in biologiska prover från de minsta luftvägarna genom en enkel utandningsmanöver. PExA 2.0 används för närvarande av framstående forskargrupper i flera olika länder och forskning med instrumentet har resulterat i cirka 25 vetenskapliga publikationer, vilka fungerar som referensmaterial för PExAs metod. Bolagets långsiktiga målsättning är att marknadsföra och sälja diagnostiska instrument för folksjukdomar (t.ex. lungcancer och KOL) som ska användas globalt för diagnostisering eller allmän screening på inrättningar där vård erbjuds. Bolaget avser vid den tidpunkt det är aktuellt med försäljning till kliniker att ha utvecklat mer patientnära, smidiga och kommersiella produkter, vilket innebär att PExA vänder sig till en betydligt bredare marknad, vilken idag omfattar åtskilliga miljoner patienter globalt.