PExA delger utfall i nyemission inför notering på AktieTorget

Den 1 oktober 2015 avslutades teckningstiden i PExA AB:s (”PExA”) nyemission inför notering på AktieTorget. Nyemissionen tecknades till cirka 7,65 MSEK inklusive teckningsåtagare, vilket motsvarar en teckningsgrad om cirka 59 %. Genom nyemissionen emitteras 1 662 588 nya B-aktier. PExA tillförs därmed cirka 6,65 MSEK efter emissionskostnader (om cirka 1 MSEK) samt cirka 300 nya aktieägare. Avräkningsnotor beräknas att skickas ut till tecknarna idag, den 6 oktober 2015.

VD Erik Ekbo kommenterar
– Även om vi inte riktigt nått fram till en fulltecknad kapitalisering är vi exalterade över att inleda en ny fas i bolagets historia som noterat bolag. Vi är oerhört tacksamma över den goda spridningen och vill hälsa alla cirka 300 nya aktieägare välkomna. Med det kapital som nu inbringats tillsammans med de cirka 4 miljoner kronor som bolaget tillfördes via private placement under sommaren har vi en tillräcklig finansiell uthållighet för att initialt introducera vår produkt i högprioriterade länder i Europa.

Notering på AktieTorget
Första handelsdag på AktieTorget är beräknad att bli den 2 november 2015. B-aktiens handelsbeteckning kommer att vara PEXA och ISIN-kod är SE0007412374.

Antal aktier och aktiekapital
Efter att nyemissionen har registrerats hos Bolagsverket kommer det totala antalet aktier i PExA att uppgå till 6 765 588 stycken (varav 432 900 stycken A-aktier) och aktiekapitalet kommer att uppgå till 845 698,50 SEK.

Finansiell rådgivare
Sedermera Fondkommission har varit finansiell rådgivare till bolaget i samband med nyemissionen inför notering på AktieTorget.

För frågor med anledning av nyemissionen, vänligen kontakta:
Sedermera Fondkommission
E-post: info@sedermera.se

E-post:
erik@pexa.se

PExA AB (556956-9246) utvecklar och marknadsför ett forskningsinstrument med därtill hörande produkter och tjänster till lungforskare för enkel och icke-invasiv provtagning, i syfte att studera luftvägssjukdomar som exempelvis astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom, KOL. Provtagning med PExA kan användas till att upptäcka lungsjukdomar i ett tidigt skede. Provet kan liknas vid ett ”blodprov för de små luft­vägarna”. Syftet är att underlätta utveck­lingen av tillförlitlig och mer individualiserad diagnos, övervakning och behandling av luftvägssjukdomar. Den ursprung­liga idén och forskningen bakom metoden kommer från enheten för Arbets- och miljömedicin vid Sahlgrenska akademin inom Göteborgs universitet. Den kommersiella verksamheten startade 2010 med stöd av GU Ventures inkubator och bolaget är grundat av uppfinnare, nyckelpersoner, affärsänglar och GU Ventures.

Taggar: