PExA får order från amerikansk myndighet

PExA har fått en order på ett PExA 2.1 forskningsinstrument från en amerikansk myndighet.

Ordern från den amerikanska myndigheten gäller ett PExA 2.1 instrument för icke-invasiv provtagning från det innersta av lungan som är det område där många lungsjukdomar initieras och utvecklas innan de ger symptom. Installation förväntas ske på plats under första halvåret 2023.

Tomas Gustafsson, VD på PExA kommenterar

• Det känns väldigt inspirerande att vi får fler och fler kunder och användare av vår teknologi både inom olika forskningsområden och inom olika typer av aktörer såsom forskargrupper, läkemedelsbolag och som i detta fallet en betydelsefull amerikansk myndighet vars uppgift är tillhandahålla ett globalt ledarskap för förebyggande och behandling av bland annat lungsjukdomar.

Ordervärdet för det begagnade och renoverade instrumentet uppgår till cirka en kvarts miljon kronor och myndigheten kan användas som referenskund i framtiden.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tomas Gustafsson, VD, E-post: info@pexa.se

PExA AB (556956-9246) har utvecklat PExA 2.1, ett patenterat forskningsinstrument som hjälper forskare att på ett smart sätt samla in biologiska prover från de minsta luftvägarna genom en enkel utandningsmanöver. PExAs teknologi används för närvarande av framstående forskargrupper i flera olika länder och forskning med instrumentet har resulterat i cirka 40 vetenskapliga publikationer, vilka fungerar som referensmaterial för PExAs metod. Bolagets långsiktiga målsättning är att marknadsföra och sälja diagnostiska instrument för folksjukdomar (t.ex. lungcancer och KOL) som ska användas globalt för diagnostisering eller allmän screening på inrättningar där vård erbjuds. Bolaget avser vid den tidpunkt det är aktuellt med försäljning till kliniker att ha utvecklat mer patientnära, smidiga och kommersiella produkter, vilket innebär att PExA vänder sig till en betydligt bredare marknad, vilken idag omfattar åtskilliga miljoner patienter globalt.
PExAs B-aktie är noterad på Spotlight Stock Market.

PExA AB (publ), BIOTECH CENTER, Arvid Wallgrens Backe 20, 413 46 Göteborg,

www.pexa.se