VD sammanfattar mässdagarna i San Diego

Under andra halvan av maj befann sig PExA-teamet i San Diego i USA för att delta på ATS[1] 2024 som är en av världens största kongresser inom det respiratoriska området.

[1] ATS = American Thoracic Society

Det är andra gången som vi visar bolaget och instrumentet på den amerikanska marknaden och vi monterade upp vår hittills största monter under fredag förmiddag. Vi blev mycket nöjda med utseendet och den öppna placeringen i San Diego Convention Center.

Under fredag eftermiddag och hela lördagen deltog vi sedan på eventet Respiratory Innovation Summit (RIS) där PExA var en av ett antal aktörer som speciellt valts ut av en jury för att visa upp sig. RIS som sponsras av ett flertal stora läkemedelsbolag har som syfte att sammanföra innovationer och innovatörer med investerare, kliniker och intresseorganisationer i syfte att skapa nya lösningar inom sjukdomar i lungor och luftvägar.

Vi fick under dagarna möjlighet att träffa och prata med flera representanter från läkemedelsbolag, kliniker, myndigheter, investerare och patientorganisationer som ville veta mer om PExAs unika lösning och vart vi är på väg.

Under söndagen presenterades en vetenskaplig poster från Karolinska Institutet. Den hade valts ut som ett så kallat Late Breaking Abstract vilket kännetecknas av att den innehåller ny, innovativ, samtida information av hög vetenskaplig betydelse som ej fanns tillgänglig vid den ordinarie ansökan om att få presentera. Arbetet med titeln ”miRNA Detection Using Particles in Exhaled Air (PExA): Development and Validation for Investigating Pulmonary Disorders” presenterades på plats av docent Åsa Wheelock som även verkar som vetenskaplig rådgivare för PExA. Forskarna beskriver potentialen hos PExA som en icke-invasiv teknik där de kan samla in prover från de små luftvägarna för att undersöka mikroRNA som integrerade komponenter i det intercellulära kommunikationssystemet.

Vidare under söndagen startade utställningen på ATS-kongressen som höll på till och med tisdag. Vi har under en tid arbetat mycket med att få fram tydliga budskap om vad det är vi gör och upplever att vi lyckades locka många besökare till vår monter, vilka aldrig tidigare hade hört talas om oss. Genom att använda budskap som “Non-Invasive Distal Airway Liquid Biopsy”, “Non-Invasive BAL” och ”Sample where it matters” kunde vi fånga upp många som ville veta mer. Det vi vill tydliggöra att PExA kan möjliggöra att enkelt ta upp fokuserade prover i form av biologiskt material från det allra djupaste i lungan där sjukdomarna oftast startar och utvecklas innan de upptäcks. När det väl upptäcks kan det ofta vara för sent och de tillgängliga metoderna för provtagning såsom BAL, som är en lungsköljning, kan innebära en stor risk och avsevärt obehag för patienten. Detta är en av de bidragande orsakerna till att det idag finns ett stort behov av att hitta metoder som gör det enklare och säkrare att såväl öka förståelsen för som att i framtiden kunna diagnostisera lungsjukdomar tidigare och bättre.

Vi hade även flera av våra befintliga kunder, som kom och besökte oss för att uppdatera sig om det senaste rörande instrumentet och om vilka nya vetenskapliga publikationer som presenterats. Exempel på kunder som besökte oss var den amerikanska myndigheten NIOSH[2] och det tyska institutet Fraunhofer ITEM[3]. Det var verkligen uppmuntrande att höra hur de uttryckte sig och att de ansåg att vi verkar vara på gång och att PExA syns allt mer.

Hemkomna till Sverige igen så ser vi nu efter avslutad bolagsstämma fram emot att sammanställa och följa upp de cirka 100 nya kontakter som vi fått under kongressveckan från ett 15-tal länder.

Göteborg den 31:a maj 2024

Tomas Gustafsson, VD PExA

PS, Följ oss gärna på LinkedIn där vi lägger upp bilder och uppdateringar om vad som händer.

[1] ATS = American Thoracic Society

[2] NIOSH = National Institute for Occupational Safety and Health ska verka för en säker och hälsosam arbetsmiljö genom forskning, information och utbildning kring arbetarskydd och hälsa.

[3] Fraunhofer ITEM (Institute for Toxicology and Experimental Medicine) är en av de större organisationerna inom tillämpad lungforskning och erbjuder även kontraktsforskning till bland annat läkemedelsbolag för utveckling av nya terapeutiska metoder.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Tomas Gustafsson, VD, E-post: info@pexa.se

PExA AB (556956-9246) har utvecklat PExA 2.1, ett patenterat forskningsinstrument som hjälper forskare att på ett smart sätt samla in biologiska prover från de minsta luftvägarna genom en enkel utandningsmanöver. PExAs teknologi används för närvarande av framstående forskargrupper i flera olika länder och forskning med instrumentet har resulterat i cirka 50 vetenskapliga publikationer, vilka fungerar som referensmaterial för PExAs metod. Bolagets långsiktiga målsättning är att marknadsföra och sälja diagnostiska instrument för folksjukdomar (t.ex. lungcancer och KOL) som ska användas globalt för diagnostisering eller allmän screening på inrättningar där vård erbjuds. Bolaget avser vid den tidpunkt det är aktuellt med försäljning till kliniker att ha utvecklat mer patientnära, smidiga och kommersiella produkter, vilket innebär att PExA vänder sig till en betydligt bredare marknad, vilken idag omfattar åtskilliga miljoner patienter globalt.

PExA AB (publ), BIOTECH CENTER, Arvid Wallgrens Backe 20, 413 46 Göteborg,

www.pexa.se