Barnvaccination ger kraftig minskning av antibiotika

Antalet barn under två år som måste få vård på grund av öroninflammation har minskat med 43 procent sedan vaccination mot pneumokocker infördes i USA för åtta år sedan. Förskrivningen av antibiotika har minskat med hela 42 procent. Det visar en studie som nyligen publicerades i den vetenskapliga tidskriften Pediatrics.

I Sverige har minst hälften av alla barn haft en akut öroninflammation före två års ålder. Den vanligaste orsaken är pneumokockbakterier, som även kan orsaka blodförgiftning och hjärnhinneinflammation. Socialstyrelsen föreslog i januari att vaccin mot pneumokocker ska ingå i det svenska barnvaccinationsprogrammet.

I USA infördes pneumokockvaccinet Prevenar i det allmänna vaccinationsprogrammet för barn år 2000. I en nyligen presenterad studie har forskare jämfört förekomsten av akuta öroninflammationer hos barn upp till två års ålder under perioden 1997 till 2004. Uppgifterna är hämtade ur databaser och omfattar mer än 40 000 barn varje år (1).

Resultaten visar att antalet besök i primärvården för akut öroninflammation har minskat med 42,7 procent. Innan barnvaccinet Prevenar infördes sökte föräldrar till småbarn med öroninflammation vård vid sammanlagt 24,5 miljoner tillfällen om året i USA.

Antalet recept på antibiotika mot akut öroninflammation minskade med 42 procent. Forskarna summerar att effekten av vaccinering överträffar vad de hade kunnat förvänta sig.

- Det är övertygande siffror, som inte förvånar mig. Vinsterna med vaccination har flera perspektiv. Det blir en ekonomisk samhällsvinst med färre läkarbesök, och troligtvis färre föräldradagar med vård av sjukt barn.

- Dessutom blir det lägre konsumtion av antibiotika vilket minskar risken för resistensutveckling. Därutöver kan vi räkna hem miljövinster med mindre antibiotikarester i naturen, säger Marie-Louise Ekholm, överläkare inom öron- näsa-hals i Jönköpings län.

Svenska barn bör vaccineras
Hösten 2006 rekommenderade Smittskyddsinstitutet att alla barn ska vaccineras mot pneumokocker vid 3, 5 och 12 månaders ålder. I januari 2008 föreslog Socialstyrelsen att vaccinering mot pneumokocker ska ingå i det allmänna barnvaccinationsprogrammet. Förslaget är nu ute på remiss.

- Bara i Jönköpings län fick 49 personer i diagnosen invasiv pneumokockinfektion förra året. I hela landet drabbades 1 440 personer, säger Marie-Louise Ekholm.

- Efter remissomgången räknar jag med att pneumokockvaccin ska ingå i det allmänna vaccinationsprogrammet. Sedan bör varje landsting besluta om att erbjuda alla barn under fem år vaccination mot pneumokocker.

Stockholms läns landsting har redan infört allmän vaccination mot pneumokocker av alla barn födda 1 juli 2007 eller senare. Örebro läns landsting har nyligen fattat beslut om att införa vaccination av barn födda 1 december 2007 eller senare.

Pneumokocker – farliga bakterier
Pneumokocker är bakterier som förekommer normalt i svalgfloran hos barn. De kan ge upphov till flera typer av infektioner. Till de mindre allvarliga hör öroninflammation och bihåleinflammation. Men de kan också orsaka lunginflammation, blodförgiftning och hjärnhinneinflammation med i värsta fall dödlig utgång. Små barn och äldre är särskilt känsliga för infektion

Barnvaccinet Prevenar
Prevenar är världens första och hittills enda godkända vaccin mot svår (invasiv) pneumokocksjukdom som visat sig ge ett höggradigt skydd för små barn. Läkemedlet är godkänt inom EU sedan februari 2001 för barn från två månaders ålder och upp till fem år.

Vaccinet skyddar mot sju typer av pneumokocker som täcker omkring 75 procent av de pneumokockstammar som cirkulerar bland svenska barn under två år (2). Pneumokockinfektionerna minskar även bland personer som inte har vaccinerats – det kallas flockimmunitet. Det beror på att barn som har vaccinerats inte kan föra smittan vidare. Antalet smittbärare blir färre och risken att utsättas för bakterien minskar (3).

www.prevenar.se

(1) Zhou et al. Trends in Acute Otitis Media-Related Health Care Utilization by Privately Insured Young Children in the United States, 1997 2004. Pediatrics 2008;121;253-260.

(2) Hedlund et al. Capsular Types and Antibiotic Susceptibility of Invasive Streptococcus pneumoniae Among Children in Sweden. Scand J Infect Dis 35:452-458, 2003.

(3) Lexau C et al. Changing Epidemiology of Invasive Pneumococcal Disease Among Older Adults in the Era of Pediatric Pneumococcal Conjugate Vaccine. JAMA, October 26, 2005, vol 294, No 16, 2043-2051.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

För mer information, vänligen kontakta:
Göran Skoglund, medicinsk chef, Wyeth AB, 0733-14 15 22