De slutar röka på webben: Läkarledd grupp och mycket stöd ger goda resultat

Idag är det premiär för en ny sajt på Internet, www.slutaroka.se. Den ingår i Pfizers arbete med att hjälpa rökare bryta med sin last. Först ut är en grupp kvinnor ur 1,6 miljonerklubben. Följ deras befrielse, dag för dag, direkt på sajten genom filmer, intervjuer och bloggar.

En av de starkaste livsstilstrenderna idag är att sluta röka. Bakom ligger en ökad medvetenhet om hälsa och livskvalitet tillsammans med samhällets minskande tolerans mot rökning. Dessutom arbetar nu myndigheter och arbetsgivare alltmer aktivt mot rökning för att minska dess enorma samhällskostnader – cirka 26 miljarder kronor om året.

Alexandra Charles är 1,6 miljonerklubbens grundare:
”Vi är en förening som arbetar för bättre livskvalitet för kvinnor”, säger hon. ”I vår upplysta tid framstår rökning som den kanske största enskilda hälsorisken och faktiskt dessutom som fullständigt onödig. Rökning är ju också något av en kvinnofälla eftersom fler kvinnor än män röker och kvinnor dessutom tål röken sämre. Att inspirera våra medlemmar – och egentligen alla människor – att sluta röka ser vi därför som en av våra viktigaste uppgifter.”

Den grupp kvinnor som nu ska sluta röka inför öppen ridå hjälper varandra med inspiration och motivation när det känns motigt. Gruppen använder också, som komplement till läkemedel, ett motivationsprogram, Life Rewards, som Pfizer tagit fram. Det stöd gruppen får av läkare redovisas också på sajten.

Dessutom får kvinnorna hjälp av egna coacher – en grupp män som slutade röka med samma behandling förra året. De är anställda vid SCA i Sundsvall och de tar sina personliga erfarenheter till hjälp. Meningen är att de kvinnor som nu slutar röka ska bli coacher åt deltagarna i kommande grupper – som i sin tur blir coacher. Och så vidare. Webbsidan följer gruppen i tolv veckor från den dag då de tar sina sista bloss.

”Detta är ett nytt sätt att sluta röka, sannolikt det mest effektiva som finns idag. Tänk om det kan bli en massrörelse”, säger Alf Kihlström, företagsläkare på SCA som hjälpte sin grupp till ett lyckat resultat. ”Det viktigaste för att bryta ett så tungt beroende som nikotinet skapar är just motivation och stöd, helst av personer som förstår svårigheterna, och att stödet ges under lång tid. Gärna åtminstone ett år efter själva avvänjningen. ”

Motivationen hos de kvinnor som nu ska sluta röka på webben är stor.
”Efter 37 år har jag fått nog och kan inte stå för att jag röker länge”, säger Ann-Christine Holm, en av deltagarna från 1,6 miljonerklubben. ”Alla de kvaliteter och allt det som rökningen gett mig har för mörka sidor. Det är för mycket som kan hända med min hälsa. Jag vill vara fri från den här följeslagaren.”

Champix är ett läkemedel för rökavvänjning som förskrivs av läkare tillsammans med motivationsprogrammet Life Rewards till patienter som redan provat andra avvänjningsmedel men inte lyckats sluta.

”Forskning och erfarenhet har länge visat att motivationsstöd är synnerligen viktigt för att lyckas sluta röka. Det nya nu är att läkemedlet Champix finns. Det, i kombination med motivationsstöd, dubblerar chanserna att lyckas. Här har vi nu motivationsstöd genom både Life Rewards och gruppstödet”, säger Per-Åke Lagerbäck, läkare på Jakobsbergs Sjukhus som hjälper gruppen från 1,6 miljonerklubben till ett rökslut, bland annat med regelbundna telefonkontakter.

Följ dramat på www.slutaroka.se
För ytterligare information kontakta:
Petra Eurenius, informationschef, Pfizer Läkemedel, 08-550 529 55
Christina Gip, medicinsk rådgivare, Pfizer Läkemedel, 08-550 523 88

Fakta om Champix
Champix (vareniklin) är ett receptbelagt läkemedel för rökavvänjning. Det godkändes den 26 september 2006 och har funnits på apoteket sedan december 2006. Det har en dubbelverkande effekt genom att det både blockerar nikotinets belöningseffekt och minskar abstinensbesvären. I två identiskt utformade studier hade patienter som behandlats med vareniklin nästan fyra gånger bättre odds att vara helt rökfria efter 12 veckor än de som fick placebo och nästan två gånger bättre odds än de patienter som fick läkemedlet Zyban (buproprion). Endast fem procent lyckas sluta röka utan stöd. LFN beslutade den 23 mars att Champix ska subventioneras som andrahandsmedel, i kombination med motivationsstöd.

Pfizer är världens ledande läkemedelsföretag
Tillsammans med hälso- och sjukvården arbetar vi för att erbjuda patienterna bästa möjliga behandling. Målet är ett längre och friskare liv. Pfizers omfattande forskning leder fram till effektiva läkemedel inom hjärta-kärl, centrala nervsystemet, smärta, urologi, infektion, onkologi, endokrinologi, oftalmologi, rökavvänjning, respiration och diabetes. I Sverige bedriver Pfizer forskning, produktion, marknadsföring och försäljning. För ytterligare information, se www.pfizer.se och www.pfizer.com.