Demenssköterskor vill ge tabletter som smälter i munnen

40 procent av de Alzheimerpatienter som bor på vårdhem lider av sväljsvårigheter (1).
7 av 10 demenssköterskor anser att en munsönderfallande tablett skulle förenkla medicineringen för Alzheimerpatienterna. Det visar en Sifo-undersökning som gjorts på uppdrag av Pfizer (2).

– Alzheimerpatienter är ofta gamla och lider kanske av muntorrhet som kan vara orsak till att de har svårt att svälja tabletter. Därför finns det ett stort behov av andra beredningsformer som exempelvis en munsönderfallande tablett, säger Irene Ericsson, leg sjuksköterska, Institutet för gerontologi i Jönköping, som under många år har arbetat med demensutredningar.

Studier visar att cirka 40 procent av dem som bor på vårdhem lider av dysfagi, eller sväljsvårigheter. Demenssköterskor är en yrkeskategori som har väldigt tät kontakt med Alzheimerpatienter, och resultaten från Sifo-undersökningen visar att 80 procent av de tillfrågade demenssköterskorna eftersöker ett annat alternativ än vanliga tabletter.

– Ett annat problem med vanliga tabletter, är att de Alzheimersjuka patienterna inte förstår att de ska svälja dem utan låter tabletten ligga kvar i munnen. Vanliga tabletter ska inte smälta i munnen utan sväljas hela för att fungera optimalt. Att det istället finns en beredningsform som är gjord för att lösas upp på tungan, är utmärkt för dessa patienter, avslutar Irene Ericsson.

I Sverige har omkring 140 000 personer någon form av demenssjukdom. Två av tre har Alzheimers sjukdom (3). Orsakerna till sjukdomen är fortfarande okända, men de viktigaste riskfaktorerna är hög ålder och ärftlighet. Aricept (donepezil) är det enda läkemedlet som finns i form av munsönderfallande tablett för behandling av mild till medelsvår Alzheimers sjukdom. Aricept finns också som vanlig, så kallad filmdragerad, tablett.

För mer information om Alzheimers sjukdom, besök www.alzheimers.nu

Källor:
Robbins J, Barczi S. Disorders of Swallowing. In: Hazzard WR, Blass JP, Halter JB, et al. Principles of Geriatric Medicine and Gerontology. 5th ed. New York: McGraw-Hill, Inc.; 2003:1193-1212. 2. Howden CW. Management of acid-related disorders in patients with dysphagia. Am J Med. 2004;117(Suppl 5A):44S-48S.
2 Sifo-undersökningen genomfördes på uppdrag av Pfizer AB i juni 2008
3 SBU, http://www.sbu.se/sv/Vetenskap--Praxis/Vetenskap-och-praxis/2169/