Genotropin 20 år, ett unikt stycke svensk läkemedelsindustrihistoria - med en ljus framtid

För precis 20 år sedan fick Kabi tillstånd av Läkemedelsverket att sälja sitt nya tillväxthormon Genotropin. Det var början på vad som måste beskrivas som en svensk framgångssaga. I år fyller Genotropin 20 år, och är fortfarande ett av Pfizers viktigaste läkemedel. Forskningsverksamheten kring preparatet är intensiv och nya behandlingsområden kan komma inom de närmaste åren.

Samma dag som Läkemedelsverket gav tillstånd började Genotropin säljas i Sverige. Behovet var stort bland barn med tillväxthormonbrist. Inom kort blev det ett av företagets prioriterade läkemedel. I dag behandlas ungefär 100 000 patienter i världen med Genotropin – både barn och vuxna. I 20 år har Genotropin behållit sin viktiga plats inom Kabi, Pharmacia och nu Pfizer. Det är en ovanligt lång tid för ett läkemedel.

Från en riskfylld källa till kliniskt ren produkt
Kabi i Sverige var ett av de första läkemedelsföretag som lyckades tillverka ett syntetiskt tillväxthormon – något som av många beskrivs som en revolution. Innan tillväxthormon kunde tillverkas syntetiskt var tillgången på hypofyser från avlidna personer en förutsättning för att medicinen skulle kunna tillverkas. Det var svårt att producera tillräckligt mycket medicin, och dessutom var produktionen inte helt riskfri. På 1980-talet utvecklade några få patienter Creutzfeldt-Jacobs sjukdom sedan de behandlats med andra företags tillväxthormonprodukter. Kabi, som då var en av tillverkarna av humant tillväxthormon, drog omedelbart av säkerhetsskäl in sitt preparat och skruvade upp forskningstempot rörande syntetiskt framställt hormon. Kabi i Sverige blev ett knappt år senare det första läkemedelsföretag som lyckades tillverka ett syntetiskt tillväxthormon – något som av många beskrivs som en revolution.

20 år med ständigt nya patientgrupper
Tillväxthormon används av cirka 2 400 svenskar, varav hälften är barn. De flesta barn tar Genotropin fram till dess att de når puberteten och därmed har vuxit färdigt. Från början var det avsett för behandling av barn som på grund av brist på tillväxthormon lider av hypofysär dvärgväxt. För drygt tio år sedan började Genotropin även ges till vuxna med brist på tillväxthormon, oftast efter operation av en godartad tumör i hypofysen, där kroppens tillväxthormon produceras. Brist på tillväxthormon hos vuxna ger många olika störningar i kroppen vilket kan leda till extrem trötthet och inaktivitet. Många drabbade blir långtidssjukskrivna eller förtidspensionerade. Fetma, hjärt- och kärlsjukdomar är också vanligt bland vuxna med brist på tillväxthormon.

Hela tiden utvecklas formerna för behandling med tillväxthormon. Ny forskning visar till exempel att tillförsel av tillväxthormon skulle kunna hjälpa äldre med skör benstomme och människor med svåra brännskador att bygga upp sin muskelmassa. Ett annat forskningsområde för Genotropin är behandling av tillväxhormonrubbningar efter allvarliga hjärnskador, tex. vid trafikolyckor.

Fortsatt satsning i Sverige
Pfizer satsar vidare på Genotropin, och har bland annat beslutat att bygga ut fabriken i Strängnäs, där Genotropin tillverkas.

Unik patient erfarenhet samlad
Den långa erfarenheten av Genotropinbehandling av barn och vuxna har företaget samlat i två unika patientdatabaser, KIGS och KIMS. 52 000 barn och 12 000 vuxna har följts under åren. Här finns ovärderlig kunskap för behandlande läkare. Tillväxthormonbrist ger många och ibland ytterst ovanliga komplikationer.