Låt barnen välja favoritsmak på sina vitaminer och mineraler

I mars lanseras ACO Vitamineral barn Pick&Mix, ett roligt och gott sätt för barn att få i sig hela dagsbehovet av vitaminer och mineraler. Till glädje för alla föräldrar med barn i åldern 3-10 år som vill vara säkra på att barnen får i sig dagsbehovet av vitaminer och mineraler. Behovet att förändra barnens matvanor är stort. Livsmedelsverkets undersökning ”Riksmaten för barn” som nyligen presenterades talar ett tydligt språk. Svenska barn får i sig för lite frukt och grönsaker, för lite fisk och för mycket godis, läsk, glass, snacks och bakverk.

AD-droppar och C-vitamin är Sveriges riktiga ”vitaminkändisar” och många som blir föräldrar idag är själva uppväxta med 5 AD-droppar om dagen. Idag får alla föräldrar som besöker sin barnavårds-central AD-droppar gratis under barnets två första år. Men vad händer när barnen blir större?

Efter AD-dropparna...
Barn behöver precis som vuxna äta varierat för att växa, utveck-las och må bra. Och precis som för vuxna blir kanske kosten lite ensidig ibland. Som förälder kan det också vara svårt att variera kosten tillräckligt mycket om barnet ”bara” gillar fyra rätter. Fisken och grönsakerna kanske helt enkelt stannar på tallriken, trots kreativa föräldraförsök. Nya ACO Vitamineral barn Pick&Mix gör det enklare att vara säker på att barn mellan
3-10 år får alla vitaminer och mineraler de behöver.
- Valfrihet har varit viktigt när vi utvecklat ACO Vitamineral barn Pick&Mix, berättar Karin Acking, produktchef för ACO Vitamineral på McNeil Sweden AB. Vi har tagit fram tre smaker som barnen gillar; tutti frutti, cola/lime och hallon/jordgubbe. Väl på apoteket är det bara att plocka ihop favoritsmakerna och betala i kassan. Tanken är göra det enklare för de föräldrar som känner sig osäkra på om barnen får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler.

Stort behov förändra kostvanorna
Livsmedelsverket har kartlagt matvanorna hos svenska barn i tre åldersgrupper; 4-åringar, elever i årskurs två och elever i årskurs fem. 590 stycken 4-åringar, 889 andraklassare och 1 016 barn i årskurs fem deltog i studien genom att själva eller med hjälp av vuxen fylla i en matdagbok. Undersökningen visar att barnens näringsintag påminner mycket om det man finner hos vuxna. Att påverka barnens kostvanor är viktigt av fler orsaker. Barnen växer och behöver därför mer näringstät mat än vuxna och maten är viktig för inlärningen och för att barnen ska orka med skola och fritid. Dessutom etableras matvanorna tidigt i livet. Den mest önskvärda matvaneförändringen enligt Livsmedelsverket är en minskad konsumtion av godis, läsk, snacks och bakverk och samtidigt en ökad konsumtion av frukt och grönt. Endast nio procent av 4-åringarna, 15 procent av andraklassarna och 11 procent av femteklassarna får till exempel i sig de cirka 400 gram frukt och grönsaker per dag som är den dagliga rekommendationen.