Lipitor 10 mg inte längre inom högkostnadsskyddet

Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket (TLV), har idag meddelat att Lipitor 10 mg inte längre skall ingå i högkostnadsskyddet. Det innebär att cirka 40 000 patienter inom en begränsad tidsperiod nu ska bytas över till simvastatin, trots att minst 30 procent av patienterna redan har provat simvastatin utan tillfredställande resultat.

TLV har även beslutat att inskränka subventionen för de högre doserna av Lipitor (20, 40 och 80 mg). Doserna kommer även fortsättningsvis att ingå i högkostnadsskyddet, men som andrahandsalternativ. Något som även gäller för de övriga, nya lipidsänkande läkemedlen som finns på marknaden. Det innebär att patienterna ska byta till Lipitor först om de inte uppnår tillfredställande behandlingsresultat med simvastatin eller om de inte tolererar en högre dos av lipidsänkande läkemedel.

- Att Lipitor 10 mg inte längre kommer att ingå i högkostnadsskyddet är ett olyckligt beslut som drabbar tusentals svenska patienter. Beslutet innebär att patienter kommer att få simvastatin trots att de tidigare fått biverkningar av läkemedlet. Dessutom betyder byte av läkemedel ofta att följsamheten till behandlingen försämras vilket gör att patienterna riskerar att inte nå sitt målvärde, säger Johan Brun, medicinsk direktör på Pfizer AB.

Lipitor 10 mg är ett medicinskt ändamålsenligt och kostnadseffektivt alternativ för de patienter som inte tolererar simvastatin och Pfizer hoppas att TLV nu omprövar sitt beslut om att ta bort Lipitor 10 mg från högkostnadsskyddet.

- Det behövs ett alternativ till simvastatin och pravastatin inom subventionen, både för de patienter som inte når sina målvärden och för de som får biverkningar. För läkarna återstår nu i många fall att förskriva en onödigt hög dos lipidsänkande läkemedel inom subventionen och till en högre kostnad, något som även ökar risken för biverkningar, säger Johan Brun, medicinsk direktör, Pfizer AB.

Utöver de patienter som behöver Lipitor 10 mg som ett alternativ vid biverkningar av simvastatin finns ytterligare patientgrupper som nu riskerar att bli utan tillfredställande behandling. Lipitor har exempelvis en särställning när det gäller behandling av barn, vid behandling av njursjukdomar, samt vid pågående behandling med läkemedel som Waran, Amiodarone, och Vepramil. Samtliga av dessa patienter kan nu inte längre behandlas med lägsta effektiva dos.

Med tanke på en relativt snar patentutgång, 2011, så är den ekonomiska vinsten för samhället även liten, med tanke på de kostnader i form av extra läkarbesök som ett tvingande läkemedelsbyte medför.

Om Lipitor

Lipitor (atorvastatin) är en säker behandling utan allvarliga biverkningar, vilket framgår av Lipitors omfattande studieprogram med över 151 miljoner patientårs erfarenhet. Lipitor är världens mest använda kolesterolsänkande läkemedel och används för patienter med flera förhöjda risker för hjärtkärlsjukdomar. Läkemedlet har förmågan att reducera LDL-kolesterolet med 39 procent till 60 procent. Bakom Lipitor står ett 16 år långt kliniskt prövningsprogram som innehåller mer än 400 pågående och avslutade studier med mer än 80 000 patienter. Doseringen är individuell och Lipitor finns i styrkorna 10, 20, 40 och 80 mg.