Ögonkliniker i Nyköping och Karlskoga belönas

Ögonklinikerna vid lasaretten i Nyköping och Karlskoga tilldelas Pfizers glaukomstipendium och får 50 000 kr var. Båda kliniker belönas för sina arbeten med att förbättra omhändertagandet av glaukompatienter och korta väntetiderna.

Ögonklinikerna har tidigare haft långa väntetider. Genom nytänkande och strukturerat arbete med glaukomvård har båda klinikerna lyckats korta väntelistorna och samtidigt förbättra omhändertagandet av glaukompatienter.

Ögonkliniken i Nyköping belönas för spetsutbildning av ögonsjuksköterskor. I Karlskoga belönas ögonmottagningen för sitt arbete med vårdprogram och uppsökande tryckkontroller.

Stipendierna kommer att delas under den 11 april i Nyköping respektive den 12 april i Karlskoga. Professor Bertil Lindblom kommer att föreläsa om framtidens glaukomsjukvård och stipendiaterna kommer att berätta om sina belönade projekt.

Pfizers glaukomstipendium, som uppgår till 100.000 kr och delas ut årligen, syftar till att uppmärksamma utförda utvecklingsprojekt inom glaukomvården. Det ska belöna ögonkliniker som aktivt verkat för att effektivisera nydiagnostiseringen av glaukom och/eller säkra patientens kvalitativa omhändertagande. I år får två stipendiater 50 000 kr var. Stipendiekommittén består bland annat av representanter från Svenska Glaukomklubben och läkemedelsföretaget Pfizer.

Stipendiekommitténs ordförande, professor Bertil Lindblom kommentar om projektet i Karlskoga:
”Utvecklingsprojektet i Karlskoga är ambitiöst upplagt och konsekvent genomfört. Genom att följa ett genomarbetat vårdprogram har man effektiviserat glaukomverksamheten vilket lett till förkortade väntetider och ökat motivationen hos personalen. Uppsökande tryckkontroller på patienter boende på externa vårdinrättningar innebär ett nytänkande som manar till efterföljd.”

…och om projektet i Nyköping:
”Projektet innebär en höjning av kompetens- och ansvarsnivån för ögonsjuksköterskor med spetsutbildning inom glaukom. Papillbedömningar av patienter med okulär hypertension och personer med hereditet för glaukom delegeras till ögonsjuksköterskan efter kompletterande utbildning och omfattande handledning. Detta är ett mycket intressant projekt som kan ge intresserade glaukomsjuksköterskor en ny plattform och öka incitamentet för kompetensutveckling. ”

____________________________________________________________________