Pfizer AB inför ny organisation för att ännu bättre möta hälso- och sjukvårdens krav

• Ny affärsområdesorganisation med chefer som rapporterar direkt mot Europanivån ger våra kunder tillgång till nya kunderbjudanden samt tydligare mandat och snabbare beslutsvägar

• Förstärkt regional organisation för affärsområdet Primary Care ger förutsättningar för ett anpassat och utvecklat samarbete med respektive landsting och region

• Nikolaj Sörensen blir affärsområdesdirektör för affärsområdet Primary Care med ställning som VD för Pfizer AB och samordningsansvarig mellan affärsområdena

• Nuvarande VD Niklas Prager lämnar Pfizer AB för att söka nya utmaningar i annan bransch

• Den nya organisationen träder i kraft den 1 april

Som en konsekvens av Pfizers arbete att globalt etablera mindre och mer kundfokuserade affärsområden övergår nu Pfizer också i Sverige till en ny affärsområdesstruktur. Den nya organisationen innebär att bolaget utvecklat ett antal självständiga affärsområden (Business Units) med eget ansvar för respektive produktportfölj och de samlade resurserna. Förändringen kommer att ge Pfizer ännu bättre möjligheter att möta krav och önskemål från hälso- och sjukvården.

Pfizer AB kommer att fortsättningsvis att verka i en ny organisation med fyra självständiga affärsområden enligt följande:

• Affärsområde Primary Care (läkemedel för öppenvården) – affärsområdesdirektör Nikolaj Sörensen. Nikolaj Sörensen kommer dessutom att koordinera mellan de olika affärsområdena och samordna supportfunktionernas arbete med ställning som VD för bolaget.

• Affärsområde Specialty Care (bl a infektions-, ögonläkemedel och tillväxthormon samt ansvar för sjukhuskunderna) – affärsområdesdirektör Johan Ström

• Affärsområde Oncology (cancerläkemedel) – affärsområdesdirektör Eva Eliasson

• Affärsområde Established Products (icke-patenterade läkemedel samt apotekskunderna) – affärsområdesdirektör Johan Walde

I den nya organisationen leder medicinske direktören Johan Brun en avdelning med det samlade ansvaret för medicin, hälsoekonomi, kommunikation och samhällskontakter.

Pfizer AB kommer att fortsätta att arbeta med den framgångsrika och uppskattade affärsmodellen utan traditionella läkemedelskonsulenter och i den nya organisationen förstärks den regionala närvaron ytterligare för att ännu tydligare kunna svara upp mot landstingens och regionernas olika behov.

I en kommentar till den nya organisationen säger Nikolaj Sörensen:

- Jag ser fram emot möjligheten att få delta i arbetet med utveckla vårt samarbete med den svenska hälso- och sjukvården. Såväl läkemedelsindustrin som hälso- och sjukvården står inför betydande utmaningar. Jag är övertygad om att Pfizer, som det ledande läkemedelsföretaget, med den nya organisationen har ännu bättre möjligheter att utveckla värdeskapande relationer med hälso- och sjukvården till nytta för de svenska patienterna. Vår nya organisation är ännu bättre anpassad för att fånga upp olika kunders behov i relation till vår extremt breda portfölj av läkemedel som spänner över många terapiområden med både patenterade och generiska läkemedel.

Nuvarande VD Niklas Prager kommer efter 4,5 år på Pfizer AB att lämna bolaget för att söka nya utmaningar i annan bransch. I en kommentar säger Niklas Prager:

- Jag är stolt över att på Pfizer ha lett det förändringsarbete som initierades för två år sedan och som varaktigt förändrat relationen mellan hälso- och sjukvården och läkemedelsindustrin. Det är ett bra tillfälle att sluta nu då jag lämnar över en stark organisation i tillväxt från då jag tog över, efter några svåra år med patentutgångar, och efter att ha lett anpassningen av den svenska organisationen till den nya globala strukturen. Jag har varit snart 13 år i läkemedelsindustrin i Sverige och i USA och det har varit fantastiska år och en spännande karriär. Det har varit ett oerhört svårt beslut för mig att fatta att inte gå vidare med en internationell karriär inom Pfizer, men jag känner att jag verkligen vill ta chansen nu att bredda mig och få den energi det ger att kasta sig ut i det okända och tvingas lära sig något nytt. Nu ser jag fram emot att börja utvärdera olika alternativ så snart jag lämnat Pfizer.

Omorganisationen innebär en reduktion med ca 30 tjänster per den 1 april och med ytterligare ca 20 tjänster de närmaste 18 månaderna.

Den nya organisationen träder i kraft den 1 april.

För ytterligare information kontakta:

VD Niklas Prager. Mobil: 0768-892 105
Affärsområdesdirektör Nikolaj Sörensen. Mobil: 0768-892 124