Unik uppföljning räddar hjärtsjuka

Sollentuna 23 april 2008: KAPRIS (Kardiovaskulär Prevention och Risk Inventerande System) gör att fler hjärtsjuka patienter når sina behandlingsmål. Det har man sett vid Östersunds sjukhus där det nya databaserade journalsystemet för kvalitetssäkring och beslutsstöd har använts i drygt ett år. Ettårsdata visar förbättrad följsamhet till behandling, bättre måluppfyllnad, minskat antal återinläggningar och återinsjuknande. Resultaten presenteras idag vid Svenska Kardiovaskulära Vårmötet i Malmö.

KAPRIS är ett unikt samarbete mellan Hjärtenheten vid Östersunds sjukhus, Jämtlands läns landsting och Pfizer AB. Med KAPRIS är det möjligt att kvalitetssäkra hjärtsjukvården på individnivå och på så sätt få friskare patienter. KAPRIS ger möjlighet till omedelbar utvärdering on line av följsamhet och behandlingsresultat som är till stor hjälp för den behandlande läkaren.

– KAPRIS visar att om patienten får stöd till egenvård och följsamhet minskar behovet av inneliggande sjukhusvård. Det är oerhört viktigt att sjukvården arbetar mer med systematiska uppföljningar och kontinuerlig dialog för att patienterna ska nå sina målvärden, säger Angelo Modica, överläkare Hjärtenheten, Östersund.

KAPRIS syftar till att förhindra att patienter med hjärtkärlsjukdom återinsjuknar eller dör i förtid. Ettårsdata visar att de patienter som ingår i KAPRIS har en ökad måluppfyllelse avseende total-kolesterol, LDL, rökstopp och färre återinläggningar. Cirka 85 procent av patienterna tar sina mediciner enligt ordination, vilket är en ovanligt hög andel.

– Data från KAPRIS visar att kvalitetssäkrad sekundärprevention minskade antalet återinsjuknanden och återinläggningar i hjärtkärlsjukdomar. Vi ser också en gynnsam tendens till minskad mortalitet hos de patienter som genomgått akut hjärtinfarkt, detta är dock osäkra data. Det kommande året får bekräfta denna tendens, säger Åke Ohlsson-Önerud, medicinsk rådgivare på Pfizer.

Syftet med KAPRIS är att erbjuda patienter utvidgad kontakt och rådgivning, öka förutsättningarna för rationell läkemedelsanvändning och följsamhet, att uppnå uppsatta behandlingsmål enligt Socialstyrelsens nationella riktlinjer för hjärtkärlsjukdomar samt att utvärdera den gjorda insatsen.

Patienternas riskprofil inventeras med hjälp av ett datasystem, som hämtar förutbestämda variabler ur patientens datajournal. Hjärtsjuksköterskorna följer regelbundet upp patienterna via telefon och besök, ger uppmuntran och kompletterande behandlingsråd. Målet är att 80 procent av patienterna ska nå sina målvärden avseende blodtrycks- och blodfettsnivå inom två år. Historiska data ur Riks-HIA och SEPHIA-registren används som kontrollmaterial då resultaten utvärderas efter två år.

Alla patienter som vårdas för akut hjärtinfarkt eller hjärtsvikt på hjärtenheten vid Östersunds sjukhus erbjuds att vara med i KAPRIS. Projektet löper mellan 15 februari 2007 och 15 februari 2009. Därefter utvärderas resultaten vilka ligger till grund för kommande beslut om KAPRIS ska bli ett permanent inslag i Jämtlands hjärtsjukvård.

Pfizer diskuterar just nu liknande kvalitetsprojekt med flera andra sjukhus inom både hjärtkärlsjukdom och andra sjukdomsområden.