Vaccin godkänt mot lunginflammation

Den europeiska läkemedelsmyndigheten EMEA har godkänt Prevenar för vaccination mot lunginflammation hos små barn. Vaccinet ger ett effektivt skydd mot pneumokockbakterier – den vanligaste orsaken till lunginflammation.

En amerikansk studie visar att andelen barn under två år som vårdats på sjukhus för lunginflammation har minskat med 39 procent från 1997 till 2004 sedan vaccinering med Prevenar mot pneumokocker infördes i USA år 2000.

Det innebär att år 2004 lades 41 000 färre barn in på sjukhus på grund av lunginflammation jämfört med sju år tidigare. (1)

Under samma period minskade antalet vuxna mellan 18 och 39 år som behövde sjukhusvård för lunginflammation med 26 procent. Det förklaras med att i den åldersgruppen är många småbarnsföräldrar. I och med att barn vaccineras mot pneumokocker minskar riskerna för att de vuxna ska smittas, enligt forskarna. Fenomenet kallas flockimmunitet. I USA är i dag drygt 80 procent av alla små barn vaccinerade mot pneumokocker.

– Det intressanta med de senaste studierna är att allmän pneumokockvaccination leder till minskad sjukdom även i icke-vaccinerade befolkningsgrupper, säger Sven Arne Silfverdal, barnläkare, Barn- och ungdomskliniken, Universitetssjukhuset i Örebro.

– För att få en liknande utveckling i Sverige behöver vi börja vaccinera alla spädbarn med pneumokockkonjugatvaccin. Genom att catch up-vaccinera alla barn under två års ålder skulle man sannolikt kunna påskynda bildandet av den så kallade flockimmuniteten. Men eftersom förekomsten av pneumokocksjukdom i Sverige är lägre än i USA kommer det att ta kanske upp till fyra-fem år innan vaccinationseffekten blir riktigt tydlig.

Smittskyddsinstitutet rekommenderade i september 2006 att pneumokockvaccin ska ges till alla barn vid 3, 5 och 12 månaders ålder. Stockholms läns landsting blir först i Sverige med att införa pneumokockvaccin i det allmänna vaccinationsprogrammet med barn födda från 1 juli 2007.

Fakta om lunginflammation
Nedre luftvägsinfektioner, främst luftrörskatarr och lunginflammation, utvecklas hos omkring 20 procent av alla barn med förkylningar. (2) Varje år drabbas ungefär 1 av 100 svenskar av lunginflammation och av dem måste en femtedel vårdas på sjukhus.

Den vanligaste orsaken till lunginflammation är pneumokockbakterier. Symtomen vid lunginflammation är hög feber och frossa, hosta, andnöd och bröstsmärtor vid andning. Lunginflammation orsakad av bakterier behandlas med antibiotika. Prognosen är oftast god, men för äldre och redan sjuka personer med nedsatt immunförsvar kan lunginflammation vara dödlig.

(1) Grijalva et al. Childhood Immunisation Against Pneumonia Cuts Hospital Admission by Almost 40 procent. The Lancet, 7 april 2007.
(2) Uldall P. Spaed- og småboerns almindelige sygelighed forekomst og sosiale konsekvenser, Institut for Sosial medicin, Publikation 18, 1986.

-----------------------------------------------------

För mer information, vänligen kontakta:
Håkan Fröderberg, Sverigechef Wyeth AB, 08-470 67 02, 070-665 31 32
Sven Arne Silfverdal, barnläkare, skolläkare, Barn- och ungdomskliniken, Universitetssjukhuset Örebro, 019-602 11 11, 070-764 05 87

Wyeth är ett innovativt och forskningsdrivet globalt läkemedelsföretag. I Sverige är Wyeth ett av de snabbast växande läkemedelsföretagen med produkter inom centrala nervsystemet, dermatologi, gastroenterologi, hemofili, infektion, kvinnohälsa, onkologi, reumatologi, transplantation/immunologi och vacciner. wyeth.com wyeth.se