PFO TECH VÄLJER COMBAIN FÖR BÄSTA GPS POSITIONERING

Report this content

PFO Tech, det svenska företaget bakom trackingarmband för människorättsaktivister och journalister, har tecknat avtal med Combain Mobile för oöverträffad positioneringskapacitet.

Med över 44 miljoner cell-id och 400 miljoner wIfi, har Combain världens största tillgängliga databas för mobil positionering. Deras nästan 6 miljarder positioner uppdateras dagligen, vilket ständigt förbättrar deras service och precision.

PFO Tech är det svenska teknikbolaget som designade och utvecklade larmarmbandet med GPS och GSM bakom det hyllade Natalia Project för människorättsförsvarare i riskområden. "Arbetet som dessa individer utför och riskerna de tar dagligen mot förtryckande regimer gör att vi måste utnyttja varje millimeter av celler som finns för att snabbt etablera en exakt position när ett larm går”, säger Johan Carlsson, VD för PFO Tech.

"Nu när armbandet är tillgängligt för alla organisationer med personal i osäkra områden, såsom journalister, ensamarbetare, biståndsarbetare och värdetransportförare, måste vi även se till att vi har en smidig övergång av cell-id för bärare som förflyttar sig snabbt mellan olika länder", tillägger Carlsson. "Med Combain har vi tillgång till deras nära 99 % globala träff av cell-id, så jag är övertygad om att våra bärare får de bästa möjliga positioner var än i världen de befinner sig".

"PFO Techs armband stöder ett mycket viktigt syfte. Vi är glada och stolta över att vår teknik används på detta sätt. I kritiska situationer kan tillgång till exakta positioner rädda liv", säger Rikard Windh, ordförande och grundare av Combain Mobile AB.

Johan Carlsson, VD
johan.carlsson@pfotech.com

PFO Tech är ett Stockholms baserat teknologi företag som designar och utvecklar bärbar teknologi med fokus på personsäkerhet och positionering.

Combain Mobile erbjuder en global mobil positioneringslösning som hjälper våra kunder att omedelbart lokalisera mobila enheter som mobiltelefoner, surfplattor, personliga spårningsverktyg och M2M-enheter.

Combain har huvudkontor i Lund och har samarbete med ett antal stora mobiltelefontillverkare och mobiloperatörer globalt.

Taggar: