Handel med aktier i Pharmacia Corporation inleds på börsen i New York och i Stockholm Peapack, N.J. - Pharmacia Corporation, som bildats genom samgåendet mellan Monsanto Company och Pharmacia & Upjohn, noteras idag officiellt som publikt bolag på New York Stock Exchange och på OM Stockholmsbörsen. Det nya bolaget kommer att noteras med kortnamnet PHA både på börsen i New York och på OM Stockholmsbörsen. En aktie i Pharmacia & Upjohn berättigar till 1,19 aktier i Pharmacia Corporation. "Pharmacia blir ett av världens snabbast växande läkemedelsföretag", säger koncernchef Fred Hassan. "Vi har en växande produktportfölj med många nya produkter, en stark patentsituation, en global försäljningsorganisation med 10.000 konsulenter, flera nya produkter på väg, däribland tre ansökningar under prioriterad prövning hos FDA i USA, och en årlig forsknings- och utvecklingsbudget på drygt 17 miljarder SEK. Det fristående dotterbolaget Monsanto är ett av de största och mest expansiva företagen inom jordbrukssektorn. "Vi är helt inriktade på att utnyttja vår potential genom att bli det bäst skötta företaget i vår bransch. Vi sätter samman ett starkt team med duktiga personer för att skapa ett integrerat företag, som skall vara ledande inom alla delar av verksamheten: att utveckla innovativa behandlingsalternativ för läkare och patienter, att skapa en utmärkt arbetsmiljö för våra anställda, att bidra positivt till vår omgivning, och att tillföra värde för våra aktieägare, säger Hassan. "Våra ekonomiska mål, som bygger på styrkan i vår produktportfölj och de synergieffekter vi uppnår inom försäljning och annan verksamhet genom samgåendet, omfattar bland annat fortsatt stark försäljningstillväxt under de närmaste tre åren, och en årlig sammanlagd avkastning per aktie på 20 procent under samma period", säger Hassan. Det ledande läkemedlet inom Pharmacia Corporation är Celebra, som sedan lanseringen 1999 har blivit det mest sålda receptbelagda läkemedlet mot ledgångsreumatism. Lanseringen av Celebra är den hittills mest framgångsrika lanseringen av ett läkemedel. Förutom Celebra innehåller produktportföljen följande nyckelprodukter: Xalatan, en ledande behandling vid öppenvinkelglaukom; Detrol/Detrusitol, världens ledande läkemedel för behandling av överaktiv blåsa; Genotropin, världens mest förskrivna läkemedel vid tillväxtstörningar; Camptosar, en ny standardbehandling vid metastaserande tjocktarmscancer, och en hörnsten i företagets ledande onkologiverksamhet; Zyvox (linezolid), ett nytt antibiotikum, som just nu prövas för registrering i flera länder, bland annat USA. Dotterbolaget Monsanto med jordbruksverksamhet, har en ledande position globalt inom utsäde, ogräsbekämpning och bioteknologi. En börsintroduktion beräknas ske längre fram, med en försäljning till allmänheten av upp till 19,9 procent av denna verksamhet. När denna börsintroduktion genomförts blir jordbruksverksamheten en separat juridisk enhet, med en fristående styrelse och egna börsnoterade aktier. Sedan fusionen tillkännagavs har företaget utnämnt flera personer till viktiga poster inom företagsledningen. Bland dem som hittills utnämnts återfinns följande: Richard U. DeSchutter, Senior Executive Vice President och Chief Administrative Officer; Philip Needleman, Ph.D., Senior Executive Vice President och Chief Scientific Officer; Göran Ando, M.D., Executive Vice President och President, Research & Development; Christopher J. Coughlin, Executive Vice President och Chief Financial Officer; Carrie Cox, Executive Vice President och chef för Global Business Management; Alan L. Heller, Executive Vice President och chef för läkemedelsverksamheten inom Searle; Timothy Rothwell, Executive Vice President och chef för Global Pharmaceutical Operations; Hendrik A. Verfaillie, Chief Executive Officer och chef för dotterbolaget Monsanto. Ytterligare namn i företagsledningen kommer att tillkännages inom kort, när företaget efter samgåendet ökar takten i integrationsarbetet. Koncernhuvudkontoret för Pharmacia Corporation och huvudkontor för läkemedels-verksamheten kommer att ligga i Peapack, New Jersey. Den jordbruksanknutna verksamheten kommer att ha sitt huvudkontor i St Louis, Missouri, och behåller namnet Monsanto. Mediakontakt: Marianne Bäärnhielm, Informationschef 08-695 72 82, 070-319 50 60 www.pharmaciaupjohn.se www.pharmacia.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/04/03/20000403BIT00540/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/04/03/20000403BIT00540/bit0002.pdf