Pharmacia & Upjohn ansöker om godkännande för ny beredningsform av Detrol/Detrusitol i USA och Europa PEAPACK, New Jersey (den 7 mars 2000) - Pharmacia & Upjohn meddelar idag att ansökningar har lämnats in för USA och EU gällande Detrol/Detrusitol (tolterodin) i ny beredningsform, för tillförsel en gång dagligen. Företaget marknadsför för närvarande Detrol och Detrusitol (tolterodin) i USA och övriga världen. I Sverige har Detrusitol funnits tillgängligt på marknaden sedan september 1997. I den hittills största och mest omfattande kliniska studien av läkemedel för behandling av överaktiv blåsa gav behandling med Detrusitol en gång per dag, kliniskt och statistiskt signifikanta minskningar i förekomsten av trängningar och urinläckage, jämfört med placebo. Det fanns ytterligare fördelar med behandlingen, bland annat ökad blåskapacitet, mätt som mängd urin vid tömning av blåsan. "Detrusitol är det ledande receptförskrivna medlet mot överaktiv blåsa därför att det har överlägsen effekt och tolereras väl", sade Fred Hassan, koncernchef för Pharmacia & Upjohn. Tillgängligheten av en ny beredningsform, för tillförsel en gång per dag, kommer att stärka vår nuvarande ledande position i USA och övriga världen", tillade han.. Överaktiv blåsa är ett allvarligt kroniskt tillstånd som drabbar miljontals vuxna runt om i världen. Bara i USA besväras 17 miljoner av denna sjukdom. I Sverige beräknas över en halv miljon vara drabbade. Överaktiv blåsa kännetecknas av symptomen starka trängningar och täta blåstömningar, med eller utan trängningsinkontinens, då hela blåsan okontrollerat tömmer sig. Detrol/Detrusitol skall inte användas av patienter med urinretention, ventrikulär retention eller obehandlat slutenvinkelglaukom. Detrol och Detrusitol är varumärken som ägs av Pharmacia & Upjohn. Kontaktperson för media: Kontaktperson för finansanalytiker: Marianne Bäärnhielm, Informationschef Craig Tooman Pharmacia& Upjohn AB (908) 901-8853 08-695 72 82, 0703-19 50 60 www.pharmaciaupjohn.se/overaktiv www.Detrol.com ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/07/20000307BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/07/20000307BIT00440/bit0002.pdf