Bolagsstämman tillstyrker samgåendet med Pfizer Inc.

Bolagsstämman tillstyrker samgåendet med Pfizer Inc. Den extra bolagsstämman med Pharmacia Corporation i Wilmington, Delaware, har röstat för det föreslagna samgåendet med Pfizer Inc. Över 71 procent av de utestående aktierna, och 99 procent av de avgivna rösterna, tillstyrkte samgåendet. Det positiva beslutet vid Pharmacias bolagsstämma kommer några dagar efter den bolagsstämma för Pfizer som ägde rum den 6 december, där över 96 procent av rösterna tillstyrkte affären. Som tidigare rapporterats närmar sig bolagen de myndighetsgodkännanden som krävs för att affären ska kunna slutföras under första kvartalet 2003. Kontaktperson för media Paul Fitzhenry, Pharmacia Corporation, USA Tel. +1 908 901 8770 Kontaktperson för finansanalytiker Alex Kelly, Pharmacia Corporation, USA Tel. +1 908 901 7028 Vissa utsagor i denna rapport är framtidsinriktade utsagor ("forward- looking statements") enligt reglerna om "safe harbor" i 1995 års Private Securities Litigation Reform Act. Utsagorna syftar till att förbättra förståelsen av bolagets verksamhet, men eftersom de grundas på faktorer som är utsatta för många risker, osäkerheter och förändringar över tid kan de faktiska resultaten skilja sig avsevärt från dem som uttrycks eller underförstås i dessa utsagor. Exempel på framtidsinriktade utsagor är utsagor om: förväntade ekonomiska resultat eller prognoser, affärsutsikter, framtida produktresultat, framtida resultat av forskning och utveckling, och förväntade ansökningar till och godkännanden från myndigheterna. I sådana uttalanden ingår ofta sådan ord och uttryck som: "tror", "räknar med", "förväntas", "avser", "planerar", "uppskattar" och liknande. De framtidsinriktade utsagorna baseras på tillgänglig information och på de förväntningar och antaganden som bolaget bedömt som rimliga den 9 december 2002. Bolaget förbinder sig inte att uppdatera några framtidsinriktade utsagor i information som lämnas av bolaget, även om ny information, framtida händelser, ändrade förutsättningar eller annat medför ändrade bedömningar, varför varje sådan framtidsinriktad utsaga bör uppfattas som knuten till den 9 december 2002 och förbunden med risken att vid en senare tidpunkt visa sig vara ofullständig eller felaktig. Bland de faktorer som kan åstadkomma eller bidra till att de faktiska utfallen eller händelserna skiljer sig avsevärt från de utfall eller händelser som beskrivs eller underförstås i framtidsinriktade utsagor återfinns följande: konkurrerande produkter; prissättning av läkemedel; prisbegränsningar och andra inskränkningar av marknadsföringen av produkter som myndigheter eller vårdgivare eller andra inköpsorganisationer inför; tid som åtgår för att erhålla produktgodkännanden och upptäcka nya produkter; kvalitetsfrågor gällande tillverkningen av våra produkter; bolagets förmåga att införskaffa och försvara ett patentskydd för sina produkter; krav på produktskadestånd; tvister med anledning av påstådda brott mot konkurrensreglerna; oro för miljöpåverkan och handelsrättsliga tvister; samhällets sociala, lagstiftningsmässiga och politiska utveckling; förändringar i valutakurser eller i allmänna ekonomiska eller affärsrelaterade villkor, exempelvis inflation och räntesatser; förändringar av bokföringsregler eller god bokföringssed. Läsaren uppmanas också noggrant granska och överväga innehållet i de handlingar som Pharmacia inlämnat till SEC (Securities and Exchange Commission), exempelvis Pharmacias årsredovisning på Form 10-K för år 2001 och Pharmacias kvartalsrapporter på Form 10-Q för första, andra och tredje kvartalen 2002. Pharmacia Corporation är ett världsledande läkemedelsföretag med en produktion av innovativa läkemedel och andra produkter som räddar liv och förbättrar människors hälsa och välbefinnande. De 43 000 anställda i Pharmacia arbetar tillsammans med många andra intressenter för att öka livskvaliteten för människor runt om i världen och för att skapa lösningar för framtidens hälso- och sjukvård. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/09/20021209BIT01080/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/09/20021209BIT01080/wkr0002.pdf