Inspra uppnådde primära slutresultat i EPHESUS-studien

Inspra uppnådde primära slutresultat i EPHESUS-studien Resultaten från den stora läkemedelsstudien EPHESUS (Eplerenon Post-AMI Heart Failure Efficacy and Survival Study) visar att Inspra (eplerenon) uppnått båda de primära slutresultat som studien inriktats på. Slutresultaten var sänkning av dödligheten totalt och av dödlighet eller inläggning på sjukhus på grund av hjärt/kärlsjukdom. Baserat av resultaten från EPHESUS planerar företaget att under första halvåret 2003 lämna in en tilläggsansökan till amerikanska läkemedelsverket FDA för Inspra, om en utökning av indikationerna för Inspra till att även omfatta behandling av hjärtsvikt efter genomgången hjärtinfarkt. FDA godkände i september 2002 Inspra för användning vid behandling av högt blodtryck. "Vi är mycket nöjda med de positiva resultaten från EPHESUS och de förbättringar denna viktiga studie kan medföra för behandlingen av patienter med hjärt/kärlsjukdom", säger Fred Hassan, Pharmacia Corporations styrelseordförande och koncernchef. "Vi är också mycket stolta över den insats som gjorts av den grupp inom vår FoU-verksamhet som ligger bakom detta medicinska framsteg." EPHESUS-studien inleddes i december 1999 med deltagande av 6644 patienter, vid 674 kliniker i 37 länder. Vid denna randomiserade, dubbelblinda, placebokontrollerade studie undersöktes effekten av Inspra plus standardbehandling på överlevnad och sjuklighet hos patienter som nyligen genomgått en hjärtinfarkt och också uppvisade tidiga komplikationer med hjärtsvikt som yttrade sig i nedsatt funktion i vänster hjärtkammare. Företaget meddelade också att inga ytterligare detaljer kommer att tillkännages om EPHESUS innan alla data analyserats och resultaten publicerats i en medicinsk vetenskaplig tidskrift. Kontaktperson för media Paul Fitzhenry, Pharmacia U.S.A Telefon: +1 908 901 8770 Kontaktperson för finansanalytiker Alex Kelly, Pharmacia U.S.A. Telefon: +1 908 901 7026 Forward-Looking information Certain statements contained in these comments are "forward-looking statements" provided under the "safe harbor" protection of the Private Securities Litigation Reform Act of 1995. Examples of forward-looking statements are anticipated financial results, financial projections, business prospects, future product performance, future research and development results, expected regulatory actions and other matters that are not historical facts. These forward-looking statements are based on the information available, and the expectations and assumptions deemed reasonable by the Company as of December 23, 2002. The Company does not undertake any obligation to update any forward-looking statements in any communications of the Company, and all such statements should be read as of the time when the statements were made, and with the recognition that these forward-looking statements may not be complete or accurate at a later date. Because these forward-looking statements are subject to many risks, uncertainties and changes over time, actual results may differ materially from those expressed or implied by such forward-looking statements. Among the many factors that may cause or contribute to actual results being materially different from those expressed or implied by such forward-looking statements are; the speed and likelihood of regulatory approvals, competitive effects from current and new products, including generic products sold by other companies; price constraints imposed by managed care groups, institutions and government agencies; governmental actions to provide lower cost pharmaceutical products; the Company' ability to continue to discover and license new compounds, develop product candidates, obtain regulatory approvals and market new products; the Company' ability to secure and defend its intellectual property rights; the Company' ability to attract and retain management and other key employees; product developments, including adverse reactions or regulatory actions; social, legal and political developments, especially those relating to health care reform, pharmaceutical pricing and governmental and public acceptance of biotechnology; unusual seasonal conditions in agricultural markets; new product, antitrust, intellectual property or environmental liabilities; changes in foreign currency exchange rates or general economic or business conditions; changes in applicable laws and regulations; changes in accounting standards or practices; and such other factors that may be described in the Companies' filings with the U.S. Securities and Exchange Commission. Pharmacia är ett av världens tio största läkemedelsföretag vars innovativa läkemedel och andra produkter räddar liv och förbättrar människors hälsa och välbefinnande. De 43.000 anställda i Pharmacia arbetar tillsammans med många andra intressenter för att öka livskvaliteten för människor runt om i världen och för att skapa lösningar för framtidens hälso- och sjukvård. Den 15 juli 2002 tillkännagav Pharmacia och Pfizer Inc. (NYSE: PFE) att de ingått ett definitivt avtal som innebär att Pfizer förvärvar Pharmacia genom en aktiebytestransaktion, som förväntas vara avslutad under det första kvartalet av 2003. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/23/20021223BIT00330/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/12/23/20021223BIT00330/wkr0002.pdf