Pharmacolog genomför förändring i ledningsgruppen – vd entledigas

Pharmacolog i Uppsala AB (publ) meddelar att styrelsen har beslutat att med omedelbar verkan entlediga Per Persson från rollen som vd i bolaget. Samtidigt utsågs bolagets styrelseordförande Erik Hedlund till tillförordnad vd för Pharmacolog.

Styrelsen har tagit beslutet mot bakgrund av att den bedömer att Per Persson inte är rätt person att leda bolaget. Erik Hedlund, med lång erfarenhet inom Pharmacolog, har nu tagit på sig uppgiften att arbeta med vägen framåt till dess att en ny vd har rekryterats. Samtidigt kommer styrelsen att slutföra det pågående arbetet med bolagets strategiska planering.

Erik Hedlund är en mycket erfaren ledare inom MedTech med erfarenhet från såväl operativ ledning som styrelsearbete i en stor mängd företag, till exempel Siemens Medical, RaySearch Laboratories AB och C-Rad AB.

Rekryteringsprocessen av en ny permanent vd påbörjas nu.

Till följd av att Erik Hedlund utsetts till tillförordnad vd har styrelsen utsett styrelseledamoten Björn Varnestig till ny styrelseordförande. Erik Hedlund kvarstår i styrelsen som ordinarie ledamot.

Denna information är sådan som Pharmacolog är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-03-30 07:18 CET.

Björn Varnestig, tillträdande styrelseordförande

E-post: bjorn@varnestig.se