Pharmacolog ger uppdatering om ny affärsinriktning samt föreslår namnbyte

Styrelsen har beslutat att gå vidare med den tidigare kommunicerade verksamhetsförändringen. Mot bakgrund av detta kommer Pharmacolog att kalla till en extra bolagsstämma på det sätt som aktiebolagslagen föreskriver. Styrelsen föreslår där ett namnbyte till Perpetua Medical AB (publ) samt en ny verksamhetsinriktning vilket innefattar förvärv av lönsamma, mindre bolag inom hälsovårdssektorn. Bakgrunden till detta är att framsteg har gjorts gällande utredning av ny affärsinriktning.

I februari meddelade Pharmacolog att styrelsen avsåg utreda förutsättningarna för en ny affärsinriktning vilket kunde komma att innefatta förvärv av nischade och lönsamma bolag inom hälsovårdssektorn. Sedan dess har styrelsen sonderat den onoterade marknaden på bolagskandidater där flertal intressanta bolag redan identifierats.

Arbetet med att bygga upp en förvärvsverksamhet, och med en väsentligt förändrad riskprofil än den nuvarande verksamheten, går nu in i nästa fas. Ett flertal kontakter med bolagskandidater kommer att tas. Inom ramen för detta har styrelsen beslutat att kallelse till extra bolagsstämma ska ske med förslag om namnbyte och ändrad verksamhetsinriktning, vilka båda kräver ändringar i bolagsordningen.

Erik Hedlund, Styrelseordförande och huvudägare i Pharmacolog: ”Förslaget om ändring i bolagsordningen och namnbytet är en naturlig följd av de framsteg vi har gjort med att utvärdera den nya affärinriktningen. Vi går nu in i en ny fas där kontakter med bolag kommer tas och arbetet intensifieras. Det föreslagna namnbytet till Perpetua Medical AB (publ) återspeglar ambitionen att genom en decentraliserad och långsiktig ägarmodell bygga upp en företagsgrupp med självständiga dotterbolag inom hälsovårdssektorn.”

Lars Gusch, vd

E-post: lars.gusch@pharmacolog.se

Följande varumärken ägs och skyddas av Pharmacolog i Uppsala AB: Pharmacolog™-logotyp, WasteLog™, och Pharmacolog Dashboard™.

Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB.