Lanterninflytt – en symbol för samarbete

Pater Nosters lanternin byter miljö, tisdagen den 10 maj 2005 kl 07:30 REMOVED GRAPHICS I väntan på återförande till Hamneskär flyttas nu fyrlanterninen till Arendal i Göteborg. Lanterninen är det fönsterförsedda rum i toppen av fyren där fyrljusapparaten fanns. I två år har Pater Nosters lanternin stått utanför Bohusläns museum och givit besökarna en första välkomsthälsning. Nu fraktas den ner till Göteborg och placeras utanför Pharmadule Emtungas lokaler i Arendal. Detta är en mellanstation på väg mot dess ursprungliga plats ute på Hamneskär. Borttagandet av linsapparaten skapade möjligheten att ge allmänheten tillträde till lanterninen och glädjen att njuta av den fantastiska utsikten ut över Skagerack och in över land mot Hakefjorden. På detta sätt har Pater Nosters fyrtorn fungerat som ett exklusivt och mycket uppskattat besöksmål för turister. Tanken är att den åter ska bli det. Fyren Pater Noster, konstruerad av Nils Gustaf von Heidenstam, byggdes år 1868 och var till år 2002 placerad på Hamneskär utanför Marstrand. Fyren är ett nationellt kulturarv och kommer att byggnadsminnesmärkas när den åter står på plats ute på Hamneskär. Den har ett mycket stort värde, både kultur- och teknikhistoriskt. Konstruktionen är ett klassiskt exempel på s.k. modulärt byggande dvs. fyren konstruerades i moduler som lätt kunde transporteras ut till Hamneskär för att med relativt enkla medel monteras på plats. Pater Noster togs iland för tre år sedan för renovering men skadorna på fyren var så pass stora att den tillgängliga budgeten inte räckte och projektet lades på is. Projektgruppen för fyren sökte därför externa sponsorer för att kunna färdigställa renoveringen. Arbetet med att renovera och rädda Pater Noster bygger på ett närmast unikt samarbete mellan engagerade företrädare från samhällets alla delar: Bohusläns museum, Pater Nosters Vänner, Tjörns kommun, Riksantikvarieämbetet, Statens fastighetsverk, Sjöfartsverket, Länsstyrelsen Västra Götalands län, Västra Götalandsregionen, EU; Leader+ Carpe Mare och näringslivet i form av Pharmadule Emtunga AB, International Färg AB, Alucrom AB och Reime Process Säffle AB. Projektet stöds också av Göteborgs-Posten, ScandInfo Marketing Research AB och Tjörns Sparbank. I april 2004 undertecknades ett samarbetsavtal mellan Bohusläns museum och Pharmadule Emtunga AB där företaget går in som huvudsponsor i arbetet med att restaurera fyren. Pharmadule Emtunga AB har sedan dess fått med ett antal av sina underleverantörer som medsponsorer i projektet; International Färg AB, Alucrom AB, Reime Process AB och Lincoln Electric. Sponsorernas bidrag blir i första hand produktionsteknisk kompetens, arbetstimmar och produktionsyta. Renoveringen består i huvudsak av att rengöra, blästra, reparera och måla/korrosionsskydda fyrens samtliga delar. Delarna ska sedan sättas ihop igen och fyren ska transporteras ut på plats, senast den 1 juni 2007. Välkommen till presskonferensen tisdagen den 10 maj kl 07:30 Vid frågor ang presskonferensen, kontakta Bohusläns museum, Ingrid Uhlman, tel 0522-65 65 21, e-post: ingrid.uhlman@vgregion.se Pater Nosters historik och länkar till respektive samarbetspartner finns på www.fyrenpaternoster.se (Sidan är under konstruktion). Projektet stöds av EU Leader+ Carpe Mare. EUROPEISKA UNIONEN Europeiska utvecklings- och garantifonden för jordbruket Näringslivets sponsorer i projekt Pater Noster. Huvudsponsor Pharmadule Emtunga AB är världsledande leverantör av högteknologiska modulära produktionsanläggningar inom läkemedel, bioteknik, olja, gas och telecom. Bolaget ägs sedan februari 2004 av det Engelska bolaget 3i. 3i investerar i bolag med stor tillväxtpotential och fram till idag har man investerat mer än 15 miljarder GBP. Antalet anställda inom Pharmadule Emtunga AB är ca 650 stycken. Verksamheten bedrivs i Stockholm, Göteborg och Vara. Omsättningen uppgick till över 2 miljarder SEK under 2003. Koncernen Pharmadule Emtunga AB består av tre divisioner: Pharmadule levererar kompletta modulära fabriker till läkemedels- och bioteknikindustrin för tillverkning av läkemedel. Emtunga förser olje- och gasindustrin med bostadsmoduler och tekniska moduler för bl a produktions-plattformar ute till havs. Flexenclosure levererar s.k. shelters för telecom sektorn samt annan teknisk utrustning Besök gärna våra hemsidor: www.pharmadule-emtunga.com och www.3i.com Övriga sponsorer International Färg AB ingår i Akzo Nobel-koncernen. Akzo Nobel-koncernen förser kunder över hela världen med läkemedel, färg och kemi. I Sverige har Akzo Nobel ca 4500 anställda på ett 30-tal platser. Internationals Sverigekontor och fabrik ligger i Angered strax norr om Göteborg. International är världsledande leverantör av rostskyddsfärg och färg till marina kunder. Besök gärna våra hemsidor: www.akzonobel.se och www.international-pc.com Alucrom är Sveriges största entreprenör inom korrosionsskydd med mycket lång erfarenhet av blästrings- och målningsarbeten. All slags rostskyddsmålning på plåt utföres. I Alucrom finns knappt 110 medarbetare och bolagets omsättning under 2003 uppgick till 175 miljoner kronor. Alucrom är auktoriserade av Auktorisationsnämnden för Rostskyddsmålning inom samtliga grenar och all verksamhet är kvalitetssäkrad enligt iSO 9000. Alucrom ingår i Midroc-koncernen. Besök gärna vår hemsida www.alucrom.se Reimegruppen är en norsk koncern bestående av Division Farming- och Lantbruksutrustning, Division Transmission el- och telekommunukation, Division Aqua – tvättbehandling och reningsteknik samt Division Process – industriell ytbehandling. Division Process är idag ledande i Norge inom industriell ytbehandling med tyngdpunkt på varmförzinkning och pulverlackering. Reime Process Säffle AB bildades 1998 som inledning på en större satsning inom industriell ytbehandling i Sverige. Anläggningen i Säffle har en tradition på över 50 år vad gäller varmförzinkning. Besök gärna vår hemsida www.reimeprocess.se