Miljardorder till Pharmadule Emtunga

Miljardorder till Pharmadule Emtunga Pharmadule, en division av Pharmadule Emtunga AB, har fått sin hittills största order från ett av världens största läkemedelsbolag. Det handlar om att bygga och leverera en bioteknikfabrik för rening av proteiner. Fabriken projekteras och byggs i Göteborg för att sedan levereras till San Juan i Puerto Rico. Pharmadule kommer att leverera en fabrik till ett av världens största läkemedelsföretag. Värdet på ordern uppgår till ca en miljard SEK och kommer att skapa en rad nya arbetstillfällen inom Göteborgs regionen både hos Pharmadule Emtunga AB och medleverantörer. Pharmadules viktigaste partner i projektet är Flygfältsbyrån vars roll är att inom ramen för företagens strategiska samarbete utföra detaljprojekteringen av anläggningen. Ordern innebär att Pharmadule Emtunga AB fortsätter sin starka expansion genom öppnandet av en ny produktionsanläggning för modultillverkning på 14 000 kvm i Generators tidigare lokaler i Partille. Den modulära fabriken är del av ett stort projekt innefattande fermentering, mediaförsörjning, laboratorier, kontor och lager. Fabriken är den största som någonsin byggts modulärt och kommer att monteras i Pharmadule Emtungas produktionshall i Arendal. Valet att bygga modulärt innebär framförallt snabbare färdigställande med tidsbesparingar på upp till två år i jämförelse med konventionella byggmetoder. Tomas Wängberg, koncernchef på Pharmadule Emtunga, menar att ordern befäster företagets marknadsledande ställning som leverantör av modulära fabriker till bioteknik- och läkemedels-industrin. - Detta innebär ännu ett erkännande att vår högteknologiska tillverkningsmetod garanterar snabbhet och erbjuder stora ekonomiska fördelar för våra kunder, säger Tomas Wängberg. Världsledande Pharmadule har levererat drygt fyrtio fabriker runt om i världen till företag såsom Merck, Eli Lilly, Pharmacia, AstraZeneca och Aventis Pasteur. För mer information kontakta Tomas Wängberg, VD Tel: + 46-512 32444 Mobil:+46-705 942 444 E-mail: tomas.wangberg@pharmadule.com Pharmadule är en division inom Pharmadule Emtunga AB. Pharmadule Emtunga levererar hög-teknologiska modulära anläggningar inom läkemedel, bioteknik, olja, gas och telecom. Antalet anställda inom Pharmadule Emtunga AB är ca 400. Verksamheten bedrivs i Stockholm, Göteborg och Vara. Omsättningen beräknas uppgå till en och en halv miljard SEK under 2002. Riskkapitalbolaget Industrial Development & Investment (IDI) är huvudägare i Pharmadule Emtunga AB Koncernen Pharmadule Emtunga AB består av tre divisioner: Pharmadule levererar kompletta modulära fabriker till läkemedels- och bioteknikindustrin för tillverkning av läkemedel. Emtunga förser olja- och gasindustrin med bostadsmoduler och tekniska moduler för bl a plattformar ute till havs. FlexEnclosure levererar sk shelters för telecom sektorn, moduler för mikroturbiner samt annan teknisk utrustning. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/24/20020620BIT00600/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/06/24/20020620BIT00600/wkr0002.pdf