Ny stor exportorder till Pharmadule Emtunga

Ny stor exportorder till Pharmadule Emtunga Pharmadule Emtunga AB har fått ytterligare en ny stor order från olje- och gasindustrin till Azerbaijanska oljebolaget AIOC (Azerbaijan International Operating Company), där BP är huvudägare. Ordern omfattar leverans av ytterligare en bostadsmodul, identiska med de tre tidigare bostadsmoduler Pharmadule Emtunga fick order på för ganska exakt tre respektive två år sedan (se pressreleaser daterade 2001-12-19 och 2002- 11-29). Ordern omfattar ytterligare en bostadsmodul, identisk med de tidigare tre modulerna. Dessa är avsedda för 200 man. Modulen omfattar vardera ca 2.600 kvm bostadsyta samt helikopterdäck och alla faciliteter i form av värme och kylanläggning, brandalarms anläggning, brandsläckningsutrustning mm. Vikten på modulen blir ca 1.100 ton. Modulen levereras i sektioner om upp till 50 ton styck från Pharmadule Emtungas anläggning på Arendal i Göteborg, för att sedan skeppas genom det ryska flodsystemet ner till Baku i Kaspiska Havet, där de monteras samman till en komplett anläggning. Anläggningarna skall användas på en plattform, vid namn Gunashli, som är belägen i Kaspiska Havet, med drygt 100 m vattendjup, ca 40 km utanför Baku. Byggstart för Gunashli är maj 2005, leverans från Sverige april 2006 och färdigställande i Baku i januari 2007. Ordervärdet för Pharmadule Emtunga uppgår till ca 150 miljoner kronor, (tillsammans med tidigare order för Central, East och West Azeri totalt över 600 miljoner kronor). För mer information kontakta Klas Wallin, Marknadschef, division Emtunga Tel: +46 (0)31 794 1335 Mobil: +46 (0)706 30 7000 E-mail: klas.wallin@pharmadule-emtunga.com Tomas Wängberg, VD Tel: +46 (0)31 794 13 33 Mobil:+46 (0)705 942 444 Pharmadule Emtunga AB är världsledande leverantör av högteknologiska modulära anläggningar inom läkemedel, bioteknik, olja, gas och telecom. Bolaget ägs sedan februari 2004 av det Engelska bolaget 3i. 3i investerar i bolag med stor tillväxtpotential och fram till idag har man investerat mer än 15 miljarder GBP. Antalet anställda inom Pharmadule Emtunga AB är ca 650 stycken. Verksamheten bedrivs i Stockholm, Göteborg och Vara. Omsättningen uppgick till över 2 miljarder SEK under 2003. Koncernen Pharmadule Emtunga AB består av tre divisioner: Pharmadule levererar kompletta modulära fabriker till läkemedels- och bioteknikindustrin för tillverkning av läkemedel. Emtunga förser olje- och gasindustrin med bostadsmoduler och tekniska moduler för bl a produktions-plattformar ute till havs. Flexenclosure levererar s.k. shelters för telecom sektorn samt annan teknisk utrustning Besök gärna våra hemsidor: www.pharmadule-emtunga.com och www.3i.com Email: tomas.wangberg@pharmadule-emtunga.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/10/04/20041004BIT22660/wkr0001.pdf