Pharmadule Emtunga levererar första leveransen till Mexikanska Golfen

Pharmadule Emtunga levererar första leveransen till Mexikanska Golfen Pharmadule Emtunga AB levererar idag den första bostadsmodul man tillverkat för offshore industrin i Mexikanska Golfen, en bostadsmodul för Amerikanska oljefältet Mad Dog som opereras av BP America i USA. (Oljefältet lär för övrigt ha fått sitt namn av att projektchefen på BP är en stor Neil Young-fan, andra plattformar i fältet heter Atlantis och Crazy Horse.) Modulen lastas idag ut på ett specialfartyg för direkt transport till fältet mitt i Mexikanska Golfen, där den lyfts på plats av en stor lyftkran med lyftkapacitet på 14.000 ton. Bostadsmodulen är avsedd för 130 man och byggd till Amerikansk standard och US Coast Guard godkännande. Modulen är 49 m lång, 11 m bred och 23 m hög, och har totalt ca 2.000 kvm bostadsyta. Modulen väger ca 1.220 ton. Under tisdagen rullas modulen ut ur Pharmadule Emtungas tillverkningshall på Arendalsområdet i Göteborg, och under onsdagen ombord på fartyget i Arendalshamnen. Projektet har ett ordervärde på 135 000 000 kronor och har sysselsatt i snitt 30 man under den 20 månader långa kontraktstiden, och modulen levereras enligt ursprunglig plan. För mer information kontakta Klas Wallin, Marknadschef, division Emtunga Tel: +46 (0)31 794 13 35 Mobil: +46 (0)706 30 70 00 E-mail: klas.wallin@emtunga.com Tomas Wängberg, VD Tel: +46 (0)31 794 13 33 Mobil:+46 (0)705 942 444 Email: tomas.wangberg@pharmadule.com Pharmadule Emtunga AB är en världsledande leverantör av högteknologiska modulära anläggningar inom läkemedel, bioteknik, olja, gas och telecom. Bolaget ägs sedan februari 2004 av det Engelska bolaget 3i. 3i investerar i bolag med stor tillväxtpotential och fram till idag har man investerat mer än 15 miljarder GBP. Antalet anställda inom Pharmadule Emtunga AB är ca 680 stycken. Verksamheten bedrivs i Stockholm, Göteborg och Vara. Omsättningen beräknas uppgå till över 2 miljarder SEK under 2003. Koncernen Pharmadule Emtunga AB består av tre divisioner: Pharmadule levererar kompletta modulära fabriker till läkemedels- och bioteknikindustrin för tillverkning av läkemedel. Emtunga förser olje- och gasindustrin med bostadsmoduler och tekniska moduler för bl a produktionsplattformar ute till havs. Flexenclosure levererar s.k. shelters för telecom sektorn samt annan teknisk utrustning Besök gärna våra hemsidor: www.pharmadule-emtunga.com och www.3i.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/02/20040302BIT00100/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2004/03/02/20040302BIT00100/wkr0002.pdf