Pharmadule Emtunga mottog Export Hermes 2003

Pharmadule Emtunga AB mottog Export Hermes 2003 Den 22 augusti utdelades årets Export Hermes av Kronprinsessan Viktoria på Stockholms Handelskammare. Priset ges sedan 1981 årligen till ett svenskt företag som haft en extremt positiv exportutveckling. För utnämningen står Fonden för exportutveckling och Exportrådet. 1945 startades en mekanisk verkstad i orten Emtunga i Västergötland. 1972 började man i samarbete med Consafe att tillverka bostadsmoduler för oljeplattformar. Under mitten av 1980-talet uppkom idén att man skulle kunna bygga läkemedelsanläggningar på samma sätt. Genom att rationellt kunna konstruera de komplicerade delarna av läkemedelsprojekten på hemmaplan kan många av problem undvikas som annars regelmässigt uppkommer när man arbetar i främmande länder. Pharmadule grundades 1986 och av naturliga skäl korsades vägarna med Emtunga och redan samma år etablerades samarbetet då Pharmadule erhöll en första order på en läkemedelsfabrik Efter hand utvecklades samarbetet mellan Pharmadule och Emtunga mer och mer. Med tiden nådde både Pharmadules och Emtungas verksamhet en sådan storlek att mer kapital och ökat industriellt tänkande var nödvändigt för att företagen på ett framgångsrikt sätt skulle kunna fortsätta sin kraftiga expansion. Emtunga såldes 1998 till investment bolaget IDI (Industrial Development and Investment) samt majoriteten i Pharmadule till samma företag 2000. Av naturliga skäl genom den starka anknytningen slogs de båda företagen samman under namnet Pharmadule Emtunga 2001. Sedan 2001 har företaget fortsatt utvecklas mycket starkt både inom läkemedel och olja och gas sektorn. En utökad satsning har också gjorts på moduler för telekom industrin och divisionen FlexEnclosure har bildats. Företaget är idag den dominerande leverantören av bostadsmoduler till olja och gas industrin och den största leverantören av modulära anläggningar för läkemedels och biotech industrin. Företaget har även växt snabbt inom telekomindustrin där man levererar teknikmoduler runt om i världen. De största företagen inom respektive industri är regelbundna kunder t ex BP, Exxon Mobile, Merck Eli Lilly och Ericsson. Anläggningarna levereras till alla världsdelar och under senaste året har man levererat projekt till USA, Singapore, Puerto Rico, Spanien, Azerbadjan och Kazakstan. Det finns inget snabbare sätt att genomföra läkemedelsprojekt än Pharmadule Emtungas modulära teknologi. Storleken på läkemedelsprojekten har ökat och bl a levereras just nu ett projekt för 1 miljard SEK till Puerto Rico. Division Pharmadule fick i juli en order från Baxter Healthcare Corporation avseende leverans av en anläggning för aseptisk tillverkning. Ordervärdet uppgår till drygt 300 miljoner SEK med en option på ytterligare 200 miljoner. Division Emtunga fick under 2002 sin hittills största order på 800 miljoner SEK från AGIP KCO. Leveransen omfattade två komplett monterade bostadspråmar som sattes på plats i Kaspiska havet i maj 2003. Pharmadule Emtunga har idag ca 600 anställda och inte mindre än fyra produktionsenheter. Den största är belägen vid Arendalsvarvet i Göteborg. Utanför företaget sysselsätts ca 1500 underentrepenörer varför Pharmadule Emtunga totalt sett blivit en stor arbetsgivare i regionen Göteborg och Västergötland. För läkemedelsdivisionen ligger kontoret som sysselsätter ett 100-tal anställda i Nacka med närhet till läkemedelsindustrin. Under 2002 ökade Pharmadule Emtungas omsättning med 106 % till 1,8 miljarder SEK. 160 personer nyanställdes, en fördubbling sedan januari 2002. Mot slutet av 2003 kommer ytterligare 200 personer att ha blivit anställda. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/25/20030825BIT00320/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/25/20030825BIT00320/wkr0002.pdf