Pressinbjudan: Pater Nosters fyr varmförzinkas på nytt!

Inledande varmförzinkningsprocess hos Reime Process AB i Säffle tisdag 18 januari kl 10:30

Ytterligare ett steg närmare återförandet av Pater Noster. Fyrtornet Pater Noster var till stor del varmförzinkad redan från början och i sin patentansökan hade Nils Gustaf Von Heidenstam rekommenderat denna åtgärd, som ett underliggande korrossionsskydd, till den tilltänkta entreprenören. Nu, 137 år senare, följer Reime Process AB denna rekommendation när de hjälper till att renovera Pater Noster. Pater Noster är Sveriges äldsta kända varmförzinkade konstruktion. Den har bland annat handsmidda varmförzinkade skruvar. Fyren Pater Noster, konstruerad av Nils Gustaf von Heidenstam, byggdes år 1868 och var till år 2002 placerad på Hamneskär utanför Marstrand. Fyren är K-märkt och ingår i EU:s projekt för bevarande av det marina kulturarvet. Den har ett mycket stort värde, både kultur- och teknikhistoriskt. Konstruktionen är ett klassiskt exempel på modulärt byggande. Fyren konstruerades i moduler som lätt kunde transporteras till Hamneskär för att med relativt enkla medel monteras på plats. Pater Noster togs iland för tre år sedan för renovering men skadorna på fyren var så pass stora att den tillgängliga budgeten inte räckte till och projektet lades på is. Projektgruppen för fyren sökte därför externa sponsorer för att kunna färdigställa renoveringen. Arbetet med att renovera och rädda Pater Noster bygger på ett närmast unikt samarbete mellan engagerade företrädare från samhällets alla delar: Pater Nosters Vänner, Tjörns kommun, tre statliga verk; Riksantikvarieämbetet, Fastighetsverket, Sjöfartsverket, Länsstyrelsen Västra Götaland, Västra Götalandsregionen, EU; Leader+ Carpe Mare och näringslivet. I april 2004 undertecknades ett samarbetsavtal mellan Bohusläns Museum och Pharmadule Emtunga AB där företaget går in som huvudsponsor i arbetet med att restaurera fyren. Pharmadule Emtunga AB har sedan dess fått med ett antal av sina underleverantörer som medsponsorer i projektet; International Färg AB, Alucrom och nu kommer även Reime Process AB att ingå i denna grupp. Sponsorernas bidrag blir i första hand produktionsteknisk kompetens, arbetstimmar och produktionsyta. Renoveringen består i huvudsak av att rengöra, blästra, reparera och måla/korrosionsskydda fyrens samtliga delar. Delarna ska sedan sättas ihop igen och fyren ska transporteras ut på plats, senast den 1:e juni 2007. På presskonferensen kommer VD:n för Reime Process AB, Lars Karlsson, att berätta om sitt engagemang i projektet. Vi får därefter följa den allra första omvarmförzinkningen av de 137 år gamla detaljerna. Representanter från Bohusläns museum och Pharmadule Emtunga AB finns också närvarande. Välkommen till presskonferensen tisdagen den 18 januari kl 10.30, hos Reime Process AB, Säterivägen 32 i Säffle! Reime Process AB bjuder på kaffe med tilltugg. Vid frågor ang presskonferensen, kontakta Bohusläns museum, Helena Gustafsson, tel 070-689 029, e-post: helena.origi@telia.com Pater Nosters historik och länkar till respektive samarbetspartner finns på www.fyrenpaternoster.se (Sidan är under konstruktion). Projektet stöds av EU Leader+ Carpe Mare. EUROPEISKA UNIONEN Europeiska utvecklings- och garantifonden för jordbruket