Stororder på flera hundra miljoner till Pharmadule Emtunga

Stororder på flera hundra miljoner till Pharmadule Emtunga Pharmadule, en division av Pharmadule Emtunga AB har fått mångmiljon order av Aventis Pasteur, en av världens största vaccin tillverkare. Det handlar om att bygga och leverera en nyckelfärdig bioteknikanläggning för tillverkning av vaccin. Fabriken byggs i Vara och levereras sedan till Aventis Pasteur i Swiftwater, Pennsylvania, USA. - Jag ser samarbetet med Aventis Pasteur som ett erkännande av vår avancerade teknik, säger Hans Sundin, divisionschef på Pharmadule, som menar att avtalet förstärker företagets ledarställning när det gäller att bygga högteknologiska fabriker i modulär form till bioteknik- och läkemedelsindustrin. Kort leveranstid betyder oerhört mycket för våra kunders framgång och det modulära konceptet erbjuder idag den snabbaste lösningen, tillägger Sundin. En viktig orsak till Pharmadules framgångar är tillverkningsmetoden som genom sina fördelar är på väg att slå igenom på världsmarknaden. Nyckelfärdiga fabriker tillverkas i moduler där all processutrustning installeras och testas. Efter provkörning fraktas modulerna till kunden för slutlig ihopmontering. - Kunden är med vi provkörningarna i Sverige och vet därför att anläggningen fungerar vid leveransen, säger Tomas Wängberg, koncernchef på Pharmadule Emtunga. - Fördelarna med vårt koncept är att vi har en bättre kontroll på kvalité och leveranstid än en fabrik byggd på plats på konventionellt sätt, tillägger Wängberg. De senaste 15 månaderna har Pharmadule levererat fem fabriker till amerikanska läkemedelsföretag, däribland Eli Lilly och Merck. Dessutom är ytterligare två under produktion. Hittills har 36 fabriker levererats runt om i världen. Pharmadule Emtunga tillverkar också bostadsmoduler till offshore-industrin och basstationer för telecom-industrin. Riskkapitalbolaget Industrial Development & Investment (IDI) är huvudägare i Pharmadule Emtunga AB, världsledande tillverkare av modulbyggda anläggningar. Koncernen har idag 300 anställda och har verksamheter i Stockholm, Göteborg och Vara och beräknas ha en omsättning på cirka en miljard kronor innevarande år. För mer information kontakta Tomas Wängberg, CEO Tel: + 46-512 32444 eller +46-705 942 444 email: tomas.wangberg@pharmadule.se Hans Sundin, General Manager BA Pharmadule Tel: +46-8 588 99 887 eller + 46-706 909 804 email: hans.sundin@pharmadule.se Pharmadule Emtunga AB, DanvikCenter 28, S-131 30 Nacka, SWEDEN Tel: +46-8 588 99 800, Fax: +46-8 588 99 888 email: info@pharmadule.se www.pharmadule.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/03/20010903BIT00340/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/03/20010903BIT00340/bit0001.pdf